Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 1 (2013): Januari 2013

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS II SEKOLAH DASAR NEGERI 28 SUNGAI RAYA

F34209496, Suharni (Unknown)
Uliyanti, Endang (Unknown)
Buwono, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 Jan 2013

Abstract

Research on enhancement of Learning Activities Using Contextual Learning Model To Learning Science class II SDN 28 Sungai Raya aims to design learning activities in the classroom action research,which includes the planning, action, observation and reflection. Methods used descriptive research is a survey from with the type of survey research institutions. Avarage student before apply contextual learning is equal to 51,70%,cycle of 63,06%,and 74,43% for the second cycle. So there is an increase in student learning activities from cycle I to cycle to cycle II 11,37%. With the fact that the model of contextual learning can improve student learning activities in learning science class II SDN 28 Sungai Raya effect on learning outcomes. Abstrak: Penelitian tentang Peningkatan Aktivitas Belajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kontekstual Pada Pembelajaran IPA Kelas II SDN 28 Sungai Raya bertujuan untuk Aktivitas Belajar Siswa dengan Model Pembelajaran Kontekstual yang diterapkan dalam rancangan Penelitian Tindakan kelas, yang meliputi tahap perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Metode yang digunakan Deskripsi, bentuk penelitiannya adalah survei dengan jenis penelitian survei kelembagaan. Nilai rata-rata siswa sebelum diterapkan pembelajaran kontekstual adalah sebesar 51,70%,siklus I sebesar 63,06%,dan siklus II sebesar 74,43%.Jadi ada peningkatan aktivitas belajar siswa dari siklus I ke siklus II 11,37%. Dengan melihat kenyataan ini bahwa model pembelajaran kontekstual dapat meningkatan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran IPA Kelas II SDN 28 Sungai Raya yang pada hasil pembelajaran. Kata Kunci: Aktivitas belajar , model pembelajaran kontekstual dan pembelajaran IPA

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...