Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 7 (2015): Juli

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN MENGGUNAKAN METODE KERJA KELOMPOK DI SEKOLAH DASAR

Soyli, Sisilia (Unknown)
Halidjah, Siti (Unknown)
Margiyati, K.Y (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Jul 2015

Abstract

Abstrak : Tujuan penelitian ini dilakukan untuk mengetahui langkah-langkah pembelajaran  Bahasa Indonesia dengan menggunakan metode kerja kelompok pada materi menyimpulkan cerita anak  untuk meningkatkan kemampuan membaca  siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 18 Nanga Tayap   Ketapang dengan rumusan masalah umumnya, yaitu : “Apakah penggunaan metode kerja kelompok dapat meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V SDN 18 Nanga Tayap Ketapang ? “ Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kerja kelompok. Bentuk penelitian yang dilakukan adalah Penelitian Tindakan Kelas. Subyeknya guru dan 20 orang siswa kelas V SDN 18 Nanga Tayap Ketapang Penelitian Tindakan Kelas ( PTK ) dilakukan dalam dua siklus tindakan. Dengan tahapan setiap siklusnya terdiri dari : tahap perencanaan tahap pelaksanaan, tahap observasi, dan tahap refleksi.  Hasil belajar siswa dalam penelitian tindakan mengalami peningkatan dari siklus 1 nilai rata-rata hasil belajar siswa sebesar 64 dan pada siklus 2 meningkat menjadi 83. Terjadi peningkatan sebesar 19. Kata Kunci : Kemampuan Membaca, Metode Kerja Kelompok Abstract: The aim of this study was conducted to determine the steps Indonesian learning using group work on a children's story concludes material to improve the reading skills of students of State Elementary School class V 18 Nanga Tayap Ketapang with the formulation of the problem in general, namely: "What is the use of working methods groups can improve students' reading comprehension class V SDN 18 Nanga Tayap Ketapang? " The method used in this research is the method of group work. Forms of research is classroom action research. The subject teachers and 20 students of class V SDN 18 Nanga Tayap Ketapang Class Action Research (PTK) was conducted in two cycles of action. With each cycle consists of stages: planning phase implementation stage, the stage of observation, and reflection stages. Student learning outcomes in the study of action has increased from cycle 1 the average value of student learning outcomes by 64 and on the second cycle increased to 83. There was an increase of 19. Keywords: Reading Skills, Methods Of Teamwork, Learning Indonesian

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...