Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PENINGKATAN MORALITAS MELALUI METODE BERCERITA TENTANG KISAH NABI PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN

Apriani, Nani (Unknown)
Lestari, Sri (Unknown)
Yuniarni, Desni (Unknown)



Article Info

Publish Date
03 Jul 2014

Abstract

“This study, entitled "Improved Method Morality Through Story Telling About The Prophet In Children Aged 5-6 Years." Purpose of this study was to determine the increase in the morality of children with storytelling, describes the implementation of a method for the improvement of morality tells the child to determine the effectiveness of the method adopted for teachers increase in child morality. This research was conducted in group B TK Cita Sahabat Mulia Southeast Pontianak using descriptive methods and forms of action research studies. The study sample was 20 children. The implementation is carried out through two cycles with each cycle by 3 times with the use of storytelling. Use of storytelling performed by teachers can help children express their feelings be it sad or happy. Tells the story of the Prophet method can improve the morality of children by preparing plans, such as seeing a minimal set of standard indicators Ministerial Regulation No.58 of 2009, see the theme in RKM, making RKH, after it made the media images according to the theme that will be studied. Keywords:  Morality, Method Story, Story Prophet  Abstrak : Penelitian ini berjudul “Peningkatan Moralitas Melalui Metode Bercerita Tentang Kisah  Nabi  Pada Anak Usia 5-6 Tahun.” Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan moralitas anak dengan metode bercerita, mendeskripsikan pelaksanaan metode bercerita bagi peningkatan moralitas anak untuk mengetahui keefektifan metode yang diterapkan guru bagi peningkatan moralitas anak. Penelitian ini dilakukan di kelompok B TK Cita Sahabat Mulia Pontianak Tenggara dengan menggunakan metode deskriptif dan bentuk penelitiannya penelitian tindakan kelas. Sampel penelitian adalah 20 anak. Pelaksanaan ini dilaksanakan melalui 2 siklus dengan setiap siklus 3 kali pertemuan dengan menggunakan metode bercerita. Penggunan metode bercerita yang dilakukan oleh guru dapat membantu anak mengekspresikan perasaannya baik itu sedih maupun senang. Metode bercerita tentang kisah Nabi dapat meningkatkan moralitas anak dengan mempersiapkan perencanaan, seperti melihat kumpulan indicator standar minimal Peraturan Menteri No.58 Tahun 2009, melihat tema di dalam RKM, membuat RKH, setelah itu membuat media gambar sesuai dengan tema yang akan dipelajari. Kata kunci : Moralitas, Metode Bercerita, Kisah Nabi

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...