Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 4 (2015): April 2015

PENGARUH MODEL KOOPERATIF TERHADAP HASIL BELAJAR ROLL BELAKANG KELAS VIII SMP NEGERI 1 SUBAH

Hendra, Evaldus (Unknown)
Purnomo, Edi (Unknown)
Supriatna, Eka (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Apr 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif terhadap hasil belajar senam lantai roll belakang pada siswa-siswi kelas VIII B SMPN 1 Subah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen dengan bentuk pre-eksperimental design. Sampel menggunakan teknik sampling purposive yaitu mengambil 26 siswa. Hasil penelitian dan analisis data yang diperoleh rata-rata tes awal 9.92 dan rata-rata tes akhir 13,81 (meningkat sebesar 3.89). Selanjutnya berdasarkan analisis uji pengaruh penarikan hipotesis nilai thitung yaitu sebesar 20,82 dengan melihat tabel statistik dimana pada derajat kebebasan dk=(N-1) adalah 26-1=25 dan pada taraf signifikan 5% diperoleh nilai ttabel sebesar 2,05954. Dengan demikian nilai thitung 20,82 lebih besar dari nilai ttabel =2,06, hipotesis diterima. Adapun persentase peningkatan adalah sebesar 39,11%. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa model pembelajaraan kooperatif memiliki pengaruh positif terhadap hasil belajar senam lantai roll belakang. Kata Kunci : Pembelajaraan Kooperatif, Roll Belakang Abstract: the purpose of this research is to know the influence of cooperative kind of classroom learning of the results of gymnastic the floor roll spine on students of the class of a Subah VIII B SMPN 1 . Methods used in this research is the experimental methods are in the shape of pre-eksperimental design. Using a technique that is the sampling method of sample purposive take 26 students . The results of research and analysis of data obtained the average early test 9.92 test 13,81 (average increased by 3.89 ). Next based on the analysis of the influence which the hypothesis thitung 20,82 the table of statistics to see the degrees of freedom in which the council is dk=(N-1) 26-1=25 at 5 % and the first significant ttabel 2,05954 be of value. Thus the thitung 20,82 ttabel being greater than the 2,06, by hypothesis. The percentage of increase was 39,11 %. Based on the results of the cooperative learning can be concluded that the results are positive influence on the roll back of the gym. Key Word : Cooperative Learning, Back Roll

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...