Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 2 (2015): Pebruari 2015

PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARA MENGGUNAKAN METODE BERCERITA DENGAN MEDIA PENGEMBANGAN KATA

Rosmaniar, . (Unknown)
Heryana, Nanang (Unknown)
Sulissusiawan, Ahadi (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Feb 2015

Abstract

Abstrak: Metode penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk kualitatif yaitu dengan menganalisis data-data yang diperoleh dari hasil penelitian di lapangan. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 2 Beduai yang berjumlah 27 orang. Hasil analisis data menunjukkan bahwa setelah dilakukan metode bercerita dengan media pengembangan kata ternyata dari pra siklus, siklus I dan siklus II mengalami peningkatan baik aktifitas siswa maupun hasil belasar siswa. Aktifitas siswa dalam mengikuti proses pembelajaran mengalami kenaikan  dari 59,3% pada siklus I menjadi 88,9% pada siklus II. Untuk peningkatan nilai berbicara, pada pra siklus siswa hanya mendapat nilai rata-rata di bawah criteria ketuntasan minimal yaitu 50, pada siklus I nilai rata-rata berbicaraa anak-anak mencapai nilai 69 dan siklus II, nilai rata-rata siswa mencapai 77. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa media pengembangan kata dengan metode bercerita merupakan satu langkah yang baik untuk melatih kemampuan berbicara pada siswa kelas VII SMP Negeri 2 Beduai.   Kata Kunci: Kemampuan Berbicara, Metode Bercerita, Pengembangan Kata Abstract: This research method is descriptive method with qualitative form by analyzing the data obtained from the results of research in the field. The subjects were students of class VII SMP Negeri 2 Beduai which amounts to 27 people. The results showed that after the development of media storytelling with words turns of pre-cycle, the first cycle and the second cycle increased activity both students and student belasar results. Activity of students in the learning process has increased from 59.3% in the first cycle to 88.9% in the second cycle. To increase the value of speaking, in the pre-cycle students only get an average value below the minimum completeness criteria is 50, in the first cycle the average value berbicaraa children reach 69 and the value of the second cycle, the average value of students reached 77. With thus it can be concluded that the development of media said the storytelling is a good step to train the ability to speak in class VII SMP Negeri 2 Beduai.   Key word: Improving speaking, Story telling, Word developing  

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...