Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PENINGKATAN AKTIVITAS MURID DALAM PEMBELAJARANMATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL KOOPERATIF TIPE STAD DI KELAS VI SDN 12 SUNGAI PINYUH PONTIANAK

Manurung, Rosmawati (Unknown)
., Kaswari (Unknown)
Hasjmy, Maridjo Abdul (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Jul 2014

Abstract

Abstrak: Masalah umum dalam penelitian ini adalah “Bagaimanakah peningkatan aktivitas murid menggunakan model kooperatif tipe STAD pada pembelajaran matematika di kelas VI Sekolah Dasar Negeri 12 Sungai Pinyuh Pontianak”.  Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang penggunaan model kooperatif tipe STAD dalam meningkatan aktivitas pembelajaran matematika. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian adalah penelitian survey, sifat penelitian adalah kualitatif. Penelitian ini dilakukan sebanyak 2 siklus. Hasil penelitian yang diperoleh adalah kemampuan guru merancang pembelajaran pada siklus I dengan rata-rata 2,91 menjadi  3,57  di siklus 2. Terdapat peningkatan aktivitas fisik murid dari base line 20,36, ke siklus I 55,55, dan pada siklus II 88,88, terdapat peningkatan sebesar 68,52 dengan kategori tinggi. Aktivitas mental murid dari base line 13,57 ke siklus I sebesar 51,23, ke siklus II sebesar 82,09, terdapat peningkatan sebesar 68,52, dengan kategori tinggi.  Aktivitas emosional murid dari base line 22,21 ke siklus I  79,01 dan pada siklus II 96,29,  terdapat peningkatan sebesar 74,08 dengan kategori tinggi.   Kata Kunci : Peningkatan Aktivitas, Model Kooperatif. Abstract: Common problem in this study is "How does an increase in student activity using STAD cooperative models in the learning of mathematics in sixth grade Elementary School 12 Sungai  Pinyuh Pontianak". The purpose of this study is to describe the use of STAD cooperative models in improving mathematics learning activity. The method used in this research is descriptive method. Form of research is survey research, the nature of the research is qualitative. This research was conducted by 2 cycles. The results obtained are the ability of teachers to design learning in the first cycle with an average of 2.91 to 3.57 in cycle 2. There is an increase in physical activity of the students from baseline 20.36, 55.55 for the first cycle and the second cycle 88.88, there is an increase of 68.52 to a high category. Student mental activity from baseline 13.57 to 51.23 for the first cycle, to a second cycle of 82.09, there is an increase of 68.52, with a high category. Emotional activity of the pupil baseline 22.21 to 79.01 the first cycle and the second cycle of 96.29, there is an increase of 74.08 to a high category.   Keywords : Increased Activity, Cooperative Model

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...