Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 9 (2013): September 2013

STRATEGI GURU MENUMBUHKAN KEBERANIAN BERTANYA USIA 5-6 TAHUN DI TK DAARUL JANNAH PONTIANAK TIMUR

Suryani, Esih (Unknown)
Syukri, M. (Unknown)
Usman, Andy (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Sep 2013

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi pembelajaran yang dilakukan guru dalam menumbuhkan keberanian bertanya pada anak usia 5-6 tahun di TK Daarul Jannah Pontianak Timur. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dengan subjek penelitian adalah guru dan anak TK Daarul Jannah Pontianak Timur. Dalam merencanakan strategi pembelajaran guru berpedoman pada Kurikulum PERMEN No. 58 Tahun 2009, RKM, dan buku pilar Karakter. Cara guru menstimulus anak untuk berani bertanya adalah menggunakan model acak dengan kartu huruf bergambar. Respon guru terhadap pertanyaan anak adalah dengan cara memberi kesempatan kepada anak untuk berpikir sebelum mengajukan pertanyaan. Faktor pendukung strategi guru menumbuhkan keberanian anak adalah penggunaan media yang digunakan meransang anak untuk berani bertanya. Faktor penghambat strategi guru menumbuhkan keberanian bertanya anak adalah anak kurang respon terhadap guru. Kata kunci : Strategi, Guru, Keberanian Bertanya Abstrak : This study aimed to describe the instructional strategies that teachers do in growing the courage to ask in children aged 5-6 years in kindergarten Daarul Jannah East Pontianak. The research method used is a qualitative method of research subjects are kindergarten teachers and child Daarul Jannah East Pontianak. Teachers in planning instructional strategies based on the curriculum PERMEN No.. 58 In 2009, RKM, and the pillars of Character book. How to stimulate the child's teacher for daring to ask is use a random picture with letter cards. Response to the teacher's question is to give an opportunity to children to think before asking questions. Factors supporting teachers strategies cultivate courage children is the use of media that is used to stimulate the children dared to ask. Factors inhibiting teachers' strategies to grow the courage to ask the child is younger than the response to the teacher. Keywords: Strategy, Teachers, Courageinquiry

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...