Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 4 (2014): April 2014

PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI METODE DISKUSI KELOMPOK MURID KELAS V SDN 14 BADAT

Winarni, Antonia Tri (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)
., Sukmawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 Apr 2014

Abstract

Abstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk melakukan perbaikan proses aktivitas pembelajaran matematika di kelas V Sekolah Dasar Negeri 14 Badat Kecamatan Entikong. Metode penelitian ini adalah deskriptif dengan bentuk penelitian yakni Penelitian Tindakan Kelas. Subyek dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas V Sekolah Dasar Negeri 14 Badat dengan jumlah peserta didik 12 orang. Hasil penelitian berdasarkan observasi terhadap aktivitas peserta didik dan aktivitas guru. Aktivitas fisik meningkat 32% yakni dari 26,67% pada siklus I menjadi 58,67% pada siklus II, aktivitas mental meningkat 48,34% yakni dari 8,33% pada siklus I menjadi 56,67% pada siklus II, dan aktivitas emosional meningkat 33,34% yakni dari 23,33% pada siklus I menjadi 56,67% pada siklus II . Berdasarkan hasil penelitian mulai dari siklus I dan siklus II sudah terjadi peningkatan aktivitas. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan metode diskusi kelompok dapat meningkatkan aktivitas fisik, mental dan emosional peserta didik pada pelajaran matematika materi hitung campur di kelas V Sekolah Dasar Negeri 14 Badat Kecamatan Entikong. Kata kunci : diskusi kelompok, aktivitas pembelajaran matematika Abstract: The purpose of this research is to make improvements in the process of mathematics learning activities in class V student Elementary School 14 Badat District of Entikong. This research method is descriptive research form the Classroom Action Research. The subjects in this study were learners in class V student Elementary School 14 Badat the twelve person. Each cycle has four phases: planning, action, observation, and reflection. The results based on the observation of the activity of learners and teachers activities. Physical activity increased by 32% is from 26,67% to 58,67% first cycle to the second cycle, increased mental activity, is from 48,34% to 8,33% in the first cycle to 56,67% in the second cycle, and the activity emotional increased 33,34% from 23,33% in the first cycle to 56,67% in the second cycle. Based on the results from the first cycle and second cycle has been an increase in activity. It can be concluded that by using a group discussion method can increase physical activity , mental and emotional learners count on math materials mixed in class V Elementary School Badat 14 District of Entikong. Keywords : discussion group , the activity of learning mathematics

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...