Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 2 (2013): Februari 2013

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR MELALUI MODEL TALKING STICK PADA PELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR

F34209481, Putiha (Unknown)
Uliyanti, Endang (Unknown)
Buwono, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
26 Feb 2013

Abstract

Abstracts: Research background, the achievement of the average score: 63.79 ? 65, the fifth grade Science learning in Elementary School 13 Sungai Kakap caused by the fun learning atmosphere is still less. The general objective research to gain clarity application of learning talking stick model can enhance students learning activities that impact on studentss learning outcomes in the Human Respiratory Equipment materials in Science learning in fifth grade Elementary School 13 Su Sungai Kakap. The planning of talking stick model in improving students learning outcomes in the Human Respiratory Equipment materials in Science learning in fifth grade Elementary School 13 Sungai Kakap can be seen from the score obtained each component increased and the average score in Siklus is 72,06%, and it is increasing in Siklus II become 92,65%; it increases 20,59%. Abstrak: Latar belakang penelitian, bahwa pencapaian nilai rata-rata: 63,79 ? 65, pada pembelajaran IPA di kelas V SD negeri 13 Sungai kakap disebabkan oleh suasana pembelajaran kurang menyenangkan. Secara umum tujuan penelirtian untuk mendapatkan kejelasan penerapan model pembelajaran talking stick dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa yang berdampak pada hasil belajar siswa pada materi Alat Pernapasan pada Manusia dalam pembelajaran IPA di kelas V SD Negeri 13 Sungai Kakap. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas. Perencanaan model pembelajaran talking stick dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada materi Alat Pernapasan Manusia pada pelajaran IPA kelas V SD Negeri 13 Sungai Kakap dapat dilihat perencanaan model pembelajaran talking stick. Peningkatan ini dapat dilihat dari skor yang diperoleh pada tiap-tiap komponen mengalami peningkatan dan siklus I dengan skor rata-rata sebsar 72,06%, dan meningkat pada Siklus II menjadi 92,65% dengan selisih kenaikan sebesar 20,59%. Kata Kunci : Peningkatan Aktivitas Belajar Model Talking Stick

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...