Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 1 (2014): Januari 2014

PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGUBAH TEKS WAWANCARA MENJADI NARASI DENGAN MENGGUNAKAN METODE THINK-PAIR-SHARE

Bariah, Titik (Unknown)
Effendy, Chairil (Unknown)
Saman, Sisilya (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Jan 2014

Abstract

ABSTRAK : Penelitian ini dilatarbelakangi adanya masalah yang dihadapi oleh guru mengenai rendahnya kemampuan siswa mengubah teks wawancara menjadi narasi. Adapun tujuan dari penelitian tindakan ini adalah mendeskripsikan perencanaan, pelaksanaan, dan hasil penilaian pembelajaran mengubah teks wawancara menjadi narasi dengan menggunakan metode think-pair-share pada siswa kelas VIIC SMP Negeri 5 Singkawang tahun pembelajaran 2012/2013. Data diperoleh melalui tes dan penggunaan pedoman observasi, Data diolah dengan persentase. Hasil analisis data diperoleh keberhasilan belajar pada siklus I : 75%, siklus II ; 82%, dan siklus III ; 93%. Dengan demikian metode think-pair-share dapat meningkatkan kemampuan mengubah teks wawancara menjadi narasi. Kerja sama siswa dalam menyelesaikan tugas kelompok juga meningkat, terbukti dengan semakin aktif dan semangatnya siswa berdiskusi dalam kelompok dan kemampuan menyelesaikan tugas kelompok semakin cepat dan sempurna. Kata kunci: teks wawancara, narasi, think-pair-share ABSTRACT : The research was based on the problems faced by teachers about students' lack of ability to convert text into narrative interviews . The purpose of this action research is to describe the planning , execution , and assessment of learning outcomes convert interviews into narrative text using the think- pair -share in class VIIC SMP Negeri 5 Singkawang learning year 2012/2013 . Data obtained through the use of tests and observation , data was analyzed by percentage . Results of data analysis of learning success in the first cycle : 75 % , second cycle ; 82 % , and the third cycle ; 93 % . Thus the method of think- pair -share can increase the ability to convert text into narrative interviews . Cooperation in completing the task group of students also increased , as evidenced by the more active and student spirit group discussion and group of ability to complete tasks quickly and perfectly . Keywords : text interviews , narration , think- pair share

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...