Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 4 (2014): April 2014

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMAHAMI BACAAN DENGAN LATIHAN MEMBUAT CATATAN DISERTAI TES RUMPANG KELAS IV SD

Anjelina, Mega (Unknown)
., Sukmawati (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Apr 2014

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kemampuan membaca pemahaman isi bacaan dengan menggunakan tes isi bacaan rumpang bagi peserta didik kelas IV SDN 12 Guna Banir. Metode Penelitian Yang digunakan adalah Deskriptif. Berdasarkan analisis data maka diperoleh hasil penelitian yang meliputi kemampuan guru merancang pembelajaran bahasa indonesia dengan membuat catatan sendiri disertai tes rumpang terjadi peningkatan. siklus I pada IPKG 1 diperoleh rata-rata 2,38 dengan kategori cukup dan pada siklus II meningkat menjadi 3,36 dengan kategori baik. Pelaksanaan pembelajaran bahasa indonesia dengan membuat catatan sendiri disertai tes rumpang terjadi peningkatan. siklus II pada IPKG 2 diperoleh rata-rata 2,55 dengan kategori cukup dan pada siklus II meningkat menjadi 3,65 dengan kategori baik.Kemampuan membaca pemahaman peserta didik dengan membuat catatan sendiri disertai tes rumpang terjadi peningkatan yaitu pada siklus I diperoleh rata-rata 53,5 dan pada siklus II meningkat menjadi 77. Kata kunci : Memahami Isi Bacaan, Latihan Membuat Catatan Sendiri, Teks Rumpang. Abstract : This study aimed to describe the increase in the content of reading comprehension reading skills by using the content of reading tests hiatus for the fourth grade students of SDN 12 Guna Banir . The research method used is descriptive . Based on the data analysis of the obtained results of the study which includes the ability to design learning Indonesian teachers by making his own records with an increase hiatus tests . I cycle on IPKG 1 gained an average of 2.38 with enough categories and the second cycle increased to 3.36 with either category . Implementation of Indonesian learning by making his own records with an increase hiatus tests . second cycle at IPKG 2 gained an average of 2.55 with enough categories and the second cycle increased to 3.65 by category baik.Kemampuan reading comprehension learners by creating his own record with a test that is on hiatus an increase in cycle I gained an average of 53.5 and the second cycle increased to 77 . Keywords : Understanding Content Readings , Exercises to Make Your Own Notes , Text hiatus .

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...