Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 4 (2015): April 2015

IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM MATA PELAJARAN PKn TIPE STAD

Kamar, Abdul (Unknown)
., Aswandi (Unknown)
Usman, Andy (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Apr 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui rancangan pembelajaran kooperatif dalam PKn, Metode penelitian  yang digunakan adalah metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif hasil penelitian ditemukan: 1) rancangan pembelajaran kooperatif dalam PKn di Kelas XISMA Negeri 3 Pontianak sangat mudah dilakukan oleh guru PKn yang berisikan langkah yang sangat jelas menggambarkan aktivitas guru maupun aktivitas para siswa yang akan melaksanakan kegiatan pembelajaran, selanjutnya langkah-langkah pembelajaran model kooperatif tipe STAD dalam mata pelajaran PKn di Kelas XI SMA Negeri 3 Pontianak meliputi skenario yang berisikan kegiatan pendahuluan, kegiatan inti, dan kegiatan penutup sehingga terdapat peningkatan hasil belajar siswa yang sangat baik, dan respon siswa pada pembelajaran model kooperatif tipe STAD dalam mata pelajaran PKn di Kelas XI  SMA Negeri 3 Pontianak sangat positif dan sangat menarik serta menyenangkan karena mendapatkan peran lebih besar dan lebih aktif dalam belajar. selanjutnya disarankan agar para guru  mengimplementasikan pembelajaran model kooperatif tipe STAD yang  membiasakan para siswa belajar berkelompok untuk mengemukakan  ide dan pendapat,  menanggapi pendapat orang lain atau temannya.   Kata kunci : Pembelajaran Kooperatif, Pendidikan Kewarganegaraan Abstract : The purpose of this study to determine the design of cooperative learning in Civics, measures of cooperative learning in Civics, and The method used is descriptive method with qualitative approach. The results of the study found: 1) design of cooperative learning in Civics in Class 3 State XI SMA Pontianak is very easily done by teachers Civics containing step very clearly illustrate the activity  of  the teacher and the activities of the students who will carry out the learning activities, 2) the steps the model type of cooperative learning STAD in Civics subject in Class XI SMA 3 scenarios containing Pontianak include preliminary activities, core activities, and cover activities that are improving student learning outcomes are very good, and 3) the response of students to the STAD cooperative learning models in subjects Civics in Class XI SMA 3 Pontianak very positive and very interesting as well as enjoyable as getting a bigger role and more actively in learning. From the research findings, it is further recommended that teachers implement STAD cooperative learning models that familiarize the students work in groups to express ideas and opinions, respond to others opinions or friends. Keywords: Cooperative Learning, Citizenship Education

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...