Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN METODE KERJA KELOMPOK DI KELAS V SEKOLAH DASAR

Manurung, Melihar (Unknown)
., Margiati (Unknown)
Asran, Mastar (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 Dec 2015

Abstract

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa dalam menentukan KPK dan FBP dikelas V SD Negeri 28 Selimus. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dan bentuk penelitian adalah PTK. Subjek penelitian yaitu guru dan siswa kelas V SD Negeri 28 Selimus yang berjumlah 8 orang. Teknik pengumpulan data adalah teknik langsung dan alat pengumpul data yaitu lembar observasi, (IPKG I & IPKG II) dan hasil belajar siswa. Data tersebut dianalisis dengan perhitungan rata-rata. Hasil belajar siswa pada siklus I diperoleh nilai rata-rata 60 dan pada siklus II nilai rata-rata 77 dengan peningkatan 17. Pencapaian KKM yaitu 65 pada siklus I siswa yang tuntas 2 orang atau 25% dan pada siklus II sebanyak 6 orang atau 75% dengan peningkatan 25%. Dengan menggunakan metode kerja kelompok dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 28 Selimus.   Kata Kunci :Hasil Belajar, Metode Kerja Kelompok   Abstract: This srudy aimed to describe improving student learing outcomes in determining KPK and FPB class V SDN 28 Selimus. This research uses the method description and PTK is research shapes. Subject of research: teachers and students of class V SDN 28 Selimus that add up to 8 people. Data collection techniques are techniques of data collection tools and direct that observation sheets, (IPKG I & IPKG II) and student learning outcomes. The data were analyzed with the calculation of the average. Student learning outcomes on cycle I gained an average score of 65, and in cycle II, the average value of 77 with increased 17. Achievement of the KKM is 65 cycles I students who complete 2 or 25% and in cycle II, as many as 6 people or 75% with an increase of 8. Using the mothod of grup work can improve student learning outcomes in elementary fifty grade V SDN 28 Selimus. Keywords: Results Of The Study, Group Work Method.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...