Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 7 (2013): Juli 2013

AN ANALYSIS ON THE FACTORS CAUSING ENGLISH LEARNING DIFFICULTIES

Hasibuan, Viktor Parsaulian (Unknown)
Buan, Stevanus (Unknown)
Bunau, Eusabinus (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 Jul 2013

Abstract

Abstrak:Penelitian ini berjudul Analisis pada Faktor-Faktor yang Menyebabkan Kesulitan Belajar Bahasa Inggris. Adapun maksud dari penelitian ini adalah mencari faktor dominan yang menyebabkan kesulitan belajar Bahasa Inggris pada peserta didik, baik dari faktor internal maupun eksternal, serta menganalisis hubungan kedua faktor dominan tersebut terhadap terjadinya kesulitan belajar pada peserta didik. 122 siswa-siswi SMPN 22 Pontianak tahun ajaran 2012/2013 dipilih secara purposive dengan disuguhkan angket. Hasil analisis angket menunjukan faktor internal yang paling dominan adalah kepercayaan diri 76, 37% (kurang-rata-rata) sementara fasilitas pembelajaran menempati posisi teratas dalam faktor yang paling dominan secara eksternal dengan 80, 89% (kurang). Keengganan peserta didik untuk aktif berbicara, tidak pernah berkonsultasi dengan guru dan orang tua adalah penyebab rendahnya penilaian kepercayaan diri pada peserta didik. Sementara rendahnya persentase pada fasilitas pembelajaran lebih diakibatkan oleh kurangnya sarana dan prasana yang menunjang pembelajaran Bahasa Inggris seperti buku, laboratorium, serta media-media lainnya. Kata kunci: Faktor Internal, Eksternal, Kesulitan Belajar Abstract:This research entitled An Analysis on The Factors Causing English Learning Difficulties. This researchs purposes are to know the most dominant factor causing English learning difficulty internally and externally, and to relate those dominant factors upon students achievement. The research was conducted to the ninth grade students of SMPN 22 Pontianak, consisted 122 students by giving each of them a questionnaire.The questionnaires showed that self confidence was the most dominant internal factor 76, 37% (poor to average) while teaching media/aids 80, 89% (poor) was considered as major external factor in contributing English learning difficulties. Students self confidence categorized as poor to average because students were afraid of making mistake related error, never consult English problem to the teacher, and no open discussion to parents. On the other hand, teaching aids was considered as major because there is no sufficient textbook, and limited media of language teaching and learning. Keywords: Internal, External Factors, Learning Difficulties

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...