Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 4 (2015): April 2015

UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR LOMPAT JAUH GAYA JONGKOK MELALUI PENDEKATAN BERMAIN DI SDN

Nurmanengsih, . (Unknown)
Atiq, Ahmad (Unknown)
Purnomo, Edi (Unknown)



Article Info

Publish Date
17 Apr 2015

Abstract

Abstrak: Permasalahan dalam penelitian ini adalah pembelajaran atletik khususnya nomor lompat jauh gaya jongkok ditemukan masalah, dimana masih banyak siswa yang nilainya (hasil belajar) belum memenuhi KKM. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui peningkatan hasil belajar lompat jauh melalui pendekatan bermain pada siswa kelas V SDN 10 Singkawang Tengah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan menggunakan dua siklus. subjek penelitian adalah seluruh siswa kelas V SDN 10 Singkawang Tengah yang terdiri dari 27 siswa dengan komposisi perempuan sebanyak 13 siswa dan laki-laki sebanyak 14 siswa. Berdasarkan data penelitian yang telah dianalisi, persentase ketuntasan belajar hasil tes pada prasiklus yaitu 33%, masuk pada siklus I menjadi 70% dan peningkatan pada siklus II menjadi 100%. Dimana semua siswa yang mengikuti pembelajaran tuntas dalam hasil belajarnya, maka persentase keberhasilan penelitian tindakan kelas ini telah melampaui ketuntasan klasikal sebesar 75 %.   Kata kunci: Lompat Jauh Gaya Jongkok, Pendekatan Bermain dan Hasil Belajar   Abstract: About problem in this research is   athletic learning in particular broad jump number inspires problem found squat, where is still a lot of student that its point (learned result) haven't accomplished KKM. To the effect of observational it is know result step-up studies broad jump via approaching plays on student brazes v SDN 10 Singkawang Intermediates. Method that is utilized in this research is Observational Action braze (PTK) by use of two cycles.  subjek is research is exhaustive student brazes v SDN 10 Singkawang Intermediates that consisting of 27 students with female composition as much 13 student and male as much 14 students. Base observational data already dianalisi, thoroughness percentage studies  result essays on prasiklus which is 33%, enter on i. cycle as 70% and increasing on cycle II. as 100%. Where all student that follow complete learning in yielding its studying, therefore observational success percentage action brazes this have wented behind klasikal's thoroughness as big as 75 % . Keywords: Squat Styled broad jump, Approaching plays and Studying Result  

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...