Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 2 (2016): Februari 2016

ANALISIS PEMBUATAN PERENCANAAN PEMBELAJARAN IPS TERPADU DI SMPN SEKECAMATAN SUNGAI KUNYIT

Hidayah, Nurul (Unknown)
H. Matsum, Junaidi (Unknown)
Budjang, Gusti (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Feb 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pembuatan perencanaan pembelajaran IPS Terpadu di SMP Negeri Sekecamatan Sungai Kunyit Kabupaten Mempawah. Dalam penelitian ini metode yang digunakan adalah pendekatan kualitatif berbentuk deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik komunikasi langsung dan teknik studi dokumenter, sedangkan alat pengumpulan data adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis dalam penelitian ini disajikan secara deskripif kualitatif dengan menggunakan informan sebanyak 5 orang yang mengajar IPS Terpadu. Hasil penelitian diperoleh bahwa guru yang mengajar pembelajaran IPS Terpadu di SMP Negeri Sekecamatan Sungai Kunyit Kabupaten Mempawah banyak yang tidak membuat perencanaan pembelajaran IPS Terpadu  karena tidak memahami cara membuatnya dan sibuk serta tidak rutin mengikuti kegiatan MGMP. Sehingga tidak tahu lebih dalam cara membuat perencanaan pembelajaran IPS Terpadu.   Kata kunci : perencanaan, Pembelajaran Terpadu Abstract: This research aims to know how to make lesson plan for Integrated Social on SMP Negeri Sekecamatan Sungai Kunyit Kabupaten Mempawah. In this research, the method that used is qualitative approach in descriptive form. Data collection technique that used is direct communication and documentary study technique, while, the instrument for data collection are observation, interview, and documentation. The analyses in this research are arranged in qualitative descriptive that used informant for about 5 people who teach Integrated Social. The result of this research stated that the teacher who teaches Integrated Social subject on SMP Negeri Sekecamatan Sungai Kunyit Kabupaten Mempawah does not make Integrated Social lesson plan because of does not understand how to make it and busy and also rarely to participate MGMP activity. So, does not know the way how to make lesson plan for Integrated Social. Keywords: planning, Integrated Learning

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...