Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 7 (2015): Juli

PENGGUNAAN DEKAK-DEKAK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS I SD

Suryani, Rita (Unknown)
Halidjah, Siti (Unknown)
., Margiati (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Jul 2015

Abstract

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hasil belajar penjumlahan dan pengurangan dua angka menggunakan dekak-dekak pada siswa kelas I Sekolah Dasar Negeri 17 Delta Pawan Ketapang. Metode Penelitian menggunakan metode deskriptif, dengan bentuk penelitian  Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bersifat kolaboratif dengan teman sejawat dan siswa kelas I dalam dua siklus tindakan. Hasil penelitian  menunjukkan bahwa kemampuan guru merancang pembelajaran matematika pada siklus I dengan rata-rata skor 2,61 dengan kategori cukup, meningkat pada siklus II menjadi 3,55 dengan kategori baik. Kemampuan guru melaksanakan pembelajaran matematika pada siklus I dengan rata-rata skor 2,89 dengan kategori cukup, meningkat pada siklus II menjadi 3,92 dengan kategori baik. Terdapat peningkatan hasil belajar yang signifikan dalam pembelajaran materi penjumlahan dan pengurangan bilangan dua angka dengan media dekak-dekak, dari siklus pertama ke siklus kedua siswa yang mencapai ketuntasan belajar dari 12 siswa menjadi 18 siswa atau mengalami kenaikan sebesar 50%.   Kata Kunci : Dekak-Dekak, Hasil Belajar, Matematika.   Abstract. This study aimed to describe the results of learning addition and subtraction of two numbers using the abacus in the first grade students of State Elementary School 17 Delta Pawan Ketapang. The research method using descriptive method, the research form Class Action Research (CAR) that is collaborative with colleagues and students in grade I in two cycles of action. The results showed that the ability of teachers to design learning of mathematics in the first cycle with an average score of 2.61 with enough categories, increased in the second cycle to 3.55 in both categories. The ability of teachers to implement the learning of mathematics in the first cycle with an average score of 2.89 with enough categories, increased in the second cycle to 3.92 in both categories. There is a significant increase in learning outcomes in learning the material addition and subtraction of two-digit numbers with media abacus, from the first cycle to the second cycle students who achieve a passing grade from 12 students to 18 students or an increase of 50%.   Keywords: Abacus, Learning Outcomes, Mathematics.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...