Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 11 (2015): Nopember 2015

STRATEGI GURU DALAM PEMBELAJARAN MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BERCERITA PADA ANAK 5-6 TAHUN DI TK

Dewi, . (Unknown)
., Marmawi (Unknown)
., Sutarmanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 Nov 2015

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan. Mendeskripsikan Strategi  Pembelajaran Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Bercerita Pada Anak Usia 5-6 Tahun  Di TK  Aisyiyah Bustanul Athfal II Kecamatan Pontianak Barat. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dan menggunakan pendekatan kualitatif. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi, wawancara, dokumentasi dengan alat pengumpul data yaitu panduan wawancara, observasi, dokumentasi dan catatan lapangan. Dari hasil penelitian yang diperoleh strategi guru dalam  pembelajaran menggunakan PERMEN No.58 Tahun 2009 sebagai acuan yang disesuaikan dengan kurikulum yang telah dibuat TK. Strategi pembelajaran dilakukan dimulai dengan bercakap-cakap dan tanya jawab. Media yang digunakan menggunakan  alat pemaian edukatif (APE) yang ada di TK. Kendala yang dihadapi secara internal anak tidak fokus terhadap suatu kegiatan yang dilakukan.  Saran yang diberikan adalah diharapkan guru lebih menguasai kemampuan bercerita pada anak, strategi guru dalam bercerita perlu dikembangkan lagi dan waktu bercerita tidak terlalu lama ± 5-8 menit sudah cukup.   Kata Kunci : Strategi Pembelajaran, Bercerita, Anak Usia Dini Abstract: This research aims to describe the instructional strategies teachers to read directly using a storybook, learning strategies teacher telling stories using illustrations, instructional strategies teachers in telling stories without books and pictures, learning strategies teacher told me to use the media puppets and constraints faced in developing capabilities storytelling in children aged 5-6 years in kindergarten Aisyiyah Bustanul Athfal II District Pontianak West. This study used a descriptive and qualitative approach. Data obtained in the form of teacher learning strategies in storytelling and drawing. The result showed that the instructional strategies teachers use PERMEN 58 of 2009 as a reference adapted to the curriculum that have been made kindergarten. Learning strategies carried begins with conversation and debriefing. The media used to use permaian educative tool (APE) in kindergarten. Constraints faced by internally child does not focus on an activity that is carried out.Advice given is the more teachers are expected to have mastered the ability to tell a child, a teacher in storytelling strategies need to be developed further and story time not too long ± 5-8 minutes is sufficient.   Keywords : Learning Strategies, Storytelling, Childhood.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...