Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 3 (2013): Maret 2013

PENGGUNAAN MEDIA KONKRET MENINGKATKAN AKTIVITAS SISWA MATEMATIKA KELAS I SDN 07 SUNGAI SOGA BENGKAYANG

F34209636, Nazifah (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)
., Abdussamad (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Mar 2013

Abstract

Abstrak: Penggunaan Media Konkret Meningkatkan Aktivitas Siswa Matematika Kelas I SDN 07 Sungai Soga Bengkayang. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran Matematika materi pengurangan dengan penggunaan media konkret pada siswa kelas I SDN 07 Sungai Soga Bengkayang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. Berdasarkan dari hasil penelitian diperoleh rata-rata peningkatan dari siklus I ke siklus II, yaitu aktivitas bertanya sebesar 30,43%, menjawab pertanyaan sebesar 26,09%, dan melaksanakan tugas sebesar 13,05%, serta hasil belajar sebesar 11,30%. Dari data yang telah diperoleh dapat disimpulkan terjadi peningkatan yang signifikan pada setiap siklus. Hal ini berarti pembelajaran Matematika dengan menggunakan media konkret dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas I SDN 07 Sungai Soga Bengkayang. Kata Kunci: Media Konkret, Aktivitas Siswa, Matematika Abstract: The using of Concrete Media to increase the Mathematics Students Activity in Grade I Elementary School 07 Sungai Soga, Bengkayang. This research purposes to increase the Mathematic especially in decreasing topic by using the Concrete Media for Grade I Elementary School 07 Sungai Soga, Bengkayang. Descriptive method is used in this research. Based on the research result, it gains the average increasing mark from cycle I to cycle II, that the asking activity increased 30,43%, answering question increased 26,09%, and doing the task 13,05% and increasing on the study result, 11,30% from the data gained it can be concluded that there is a significant increasing in each cycle. It means that Mathematic learning by using Concrete Media can increase the Mathematics students activity in grade I Elementary School 07 Sungai Soga, Bengkayang. Key-words: Concrete Media, Students Activity, Mathematic

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...