Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 11 (2013): Nopember 2013

PENGGUNAAN MEDIA ANIMASI DALAM MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 3 GALING

F04611020, sudianto (Unknown)
-, rif'at (Unknown)
yani, ahmad (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Nov 2013

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan aktivitas belajar siswa kelas VIII melalui penggunaan media animasi di SMP Negeri 3 Galing. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Galing yang berjumlah 24 siswa. Indikator aktivitas yang diteliti adalah menyimak penjelasan guru, bertanya kepada guru, menjawab pertanyaan dari guru, menanggapi jawaban teman, mempresentasikan hasil kerja dan mengerjakan setiap tes yang diberikan. Analis terhadap hasil observasi menunjukkan adanya peningkatan aktivitas belajar siswa melalui penggunaan media animasi dalam pembelajaran matematika. Peningkatan aktivitas belajar ini dibuktikan dengan meningkatnnya nilai persentase aspek aktivitas belajar sebesar 80% (kategori sangat aktif). Kata kunci : aktivitas belajar, media animasi. Abstract: This study aims to determine the increase in activity of the class VIII student learning through the use of animation media in SMP Negeri 3 Galing. The method used in this research is a classroom action research method. The subjects were eighth grade students of SMP Negeri 3 Galing, amounting to 24 students. Activity indicators studied were listening to the teacher's explanation, ask the teacher, answering questions from the teacher, responding to friend answers, present work and do every test given. Analysts of the observations show an increase in students' learning activities through the use of animation media in learning mathematics. This study demonstrated increased activity with percentage value of learning activities of 80% (very active). Keywords: learning activities, animation media.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...