Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 5 (2014): Mei 2014

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA REALIA DALAM PEMBELAJARAN PKn KELAS IV SEKOLAH DASAR

F34212026, Martina (Unknown)
Margiyati, K.Y (Unknown)
Kresnadi, Hery (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 May 2014

Abstract

Abstrak: latar belakang penelitian ini adalah masalah hasil belajar siswa saat proses belajar mengajar berlangsung. Tujuannya adalah untuk mendapatkan gambaran penggunaan media realia terhadap peningkatan hasil belajar dalam pembelajaran PKn kelas IV SDN 03 Sebangki. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriftif dengan pendekatan kualitatif. Bentuk penelitian adalah penelitian tindakan kelas. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi, dan dokumen hasil belajar. Alat yang digunakan adalah lembar observasi dan soal tes . Penelitian dilakukan dalam dua siklus. pada siklus I IPKG 1 sebesar 2,7 dan IPKG 2 sebesar 2,18 kemudian pada siklus II IPKG 1 sebesar 3,6 dan IPKG 2 sebesar 3,25. Sedangkan Pada siklus I hasil belajar siswa, siswa yang tuntas 52% dan yang tidak tuntas 48%. Pada siklus II hasil belajar siswa, siswa yang tuntas 84% dan yang tidak tuntas 16% . Hal ini menunjukan bahwa penggunaan media realia dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran PKn kelasI V SDN 03 Sebangki. Kata Kunci: Media Realia, Hasil Belajar, dan PKn . Abstract : this observational background is problem usufruct to study student while processes teaching and learning happen. Its aim is subject to be get media purpose picture realia to yielding step-up studies deep PKn's learning brazes IV. SDN 03 sebangki. Observational method that is utilized is deskriftif's method with kualitatif's approaching. Observational observational action brazes. Data collecting utilizes observation tech, and result document studies. Tool that is utilized is observation and problem sheet essay. Research is done in two cycles. on IPKG'S i. cycle 1 as big as 2,7 and IPKG 2 as big as 2,18 then on cycle II. IPKG 1 as big as 3,6 and IPKG 2 as big as 3,25. Meanwhile On yielding i. cycle learned student, complete student 52% and that don't complete 48%. On cycle II. result studies student, complete student 84% and that don't complete 16%. It menunjukan that realia's media purpose can increase student studying result in PKn's learning sailor v SDN 03 sebangki. Key word: Realia's media, Learned result, and PKn

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...