Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 8 (2015): AGUSTUS 2015

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DI SEKOLAH DASAR

Juliawati, Erna (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)
Sabri, Tahmid (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Aug 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini secara umum untuk mendapatkan informasi yang akurat untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran IPA di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 38 Pontianak Utara. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Terdapat peningkatan aktivitas belajar pada baseline yaitu 21,5% meningkat menjadi 45,4% pada siklus I,  pada siklus II meningkat menjadi 53,8%  kemudian meningkat menjadi 62,1% pada siklus III. Selisih peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 8,4% kemudian selisih peningkatan dari siklus II ke siklus III sebesar 8,3%. Dengan demikian skor rata-rata aktivitas belajar siswa pada siklus I dan II dikategorikan rendah kemudian pada siklus III dikategorikan sedang.   Kata Kunci: Aktivitas Belajar, Pendekatan Kontekstual, IPA Abstract: The aim of this study is generally to get accurate information to improve student learning activities in science teaching in class IV elementary school 38 North Pontianak. The method used is descriptive method. There is increased activity at baseline study is 21.5% increased to 45.4% in the first cycle, the second cycle increased to 53.8% and then increased to 62.1% in the third cycle. Difference improvement from the first cycle to the second cycle of 8.4% then the difference increased from cycle II to cycle III of 8.3%. Thus the average score of students' learning activities in cycle I and II are categorized lower then the third cycle being considered.   Keywords: Activities Learning, Contextual Approach, IPA

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...