Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 3 (2014): Maret 2014

IMPLEMENTASI METODE PEMBERIAN TUGAS UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V

(F34211008), Emma (Unknown)
., Suryani (Unknown)
., Zainudin (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Mar 2014

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan keterampilan menulis puisi peserta didik melalui penerapan metode pemberian tugas. Penelitian ini menggunakan metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan jenis penelitian tindakan kelas dan sifat penelitian kolaboratif. Subjek penelitian adalah guru dan 3 orang siswa kelas V. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi metode pemberian tugas dapat meningkatkan keterampilan menulis puisi peserta didik pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas V dengan peningkatan jumlah peserta didik yang mengalami ketuntasan belajar dengan memperoleh nilai ? 65 pada siklus I hanya sebanyak 1 peserta didik (33,33%) menjadi 3 orang peserta didik sehingga mencapai ketuntasan klasikal yang maksimal yakni 100% pada siklus II. Kata Kunci: Metode Pemberian Tugas, Puisi, Abstract : This research aims to describe the increasing student skill of writing poem through applying of resitation method. The method of research is descriptive with the device of classroom action research and the characteristic of research is kolaboratif. The subject of research shows that the implementation of resitation method can improve the student skill of writing poem in Indonesian Learning at the fifth grade with increasing of total student that complete learn by obtaining value ? 65 at cycle I only 1 student (33,33%) becoming 3 students so that reach complete of maximal klasikal is 100% at cycle II. Key Words : Resitation Method, Writing Poem, and Indonesian

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...