Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA XI IPS MAN 2 PONTIANAK

Damayanti, Erisa (Unknown)
Syahrudin, Husni (Unknown)
., M. Basri (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Jul 2014

Abstract

Abstract: This study aims to determine the use of multimedia in learning for the economy, student learning outcomes and the effect of the use of multimedia in teaching economics to students' learning outcomes XI IPS MAN 2 Pontianak. The method used is the quasi-experimental research design used was Nonequivalent Control Group Design. The sample was 70 students. The results of the analysis of data from the provision of post-test conducted on both the grade obtained an average value of student learning outcomes experimental class was 71.71. While in the control class average is 57.71 student learning outcomes. The data were normally distributed and the two samples come from a homogenous group. While the results of testing hypotheses derived from the t-test significance 0.002 thus obtained is smaller than the alpha significance (0.002 <0.05) then Ho is rejected and Ha accepted. Keywords: Use of Multimedia, Learning Outcomes and Economic Study Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui untuk penggunaan multimedia dalam pembelajaran ekonomi, Hasil belajar siswa dan pengaruh penggunaan multimedia dalam pembelajaran ekonomi terhadap hasil belajar siswa kelas XI IPS MAN 2 Pontianak. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi experimental dengan rancangan penelitian yang digunakan adalah Nonequivalent Control Group Design. Sampel penelitian ini adalah 70 siswa. Hasil analisis data dari pemberian post-test yang dilakukan pada kedua kelas diperoleh nilai rata-rata hasil belajar siswa kelas eksperimen adalah 71,71. Sedangkan pada kelas kontrol rata-rata hasil belajar siswa adalah 57,71. Data kedua sampel berdistribusi normal dan berasal dari kelompok yang homogen. Sedangkan dari hasil pengujian hipotesis diperoleh signifikansi dari uji-t didapatkan 0,002 dengan demikian signifikansi lebih kecil dari alpha (0,002 < 0,05) maka Ho ditolak dan  Ha diterima.   Kata kunci: Penggunaan Multimedia, Hasil Belajar dan Pembelajaran ekonomi

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...