Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 12 (2014): Desember 2014

PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK MENGGUNAKAN MEDIA REALISTIK DI SEKOLAH DASAR

Ilau, Kandida (Unknown)
., Kartono (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Dec 2014

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran  tematik menggunakan media realistik di Kelas I Sekolah Dasar Negeri 04 Jelemuk Kapuas Hulu. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif, dengan bentuk penelitian survey kelembagaan. Sampel penelitian ini adalah 11 siswa. Hasil penelitian ini adalah bahwa terdapat peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran Tematik dengan menggunakan media realistik di Kelas I Sekolah Dasar Negeri 04 Jelemuk Kapuas Hulu. Peningkatan aktivitas fisik peserta didik sebesar 13,63%;  peningkatan aktivitas mental sebesar 21,22%; dan  peningkatan aktivitas emosional peserta didik sebesar 30,30%.   Kata kunci: Aktivitas, Media realistik, Matematika   Abstrak: This research’s aim is to determine the increasing of students’ activity in thematic learning by using the realistic media in Class I Sekolah Dasar Negeri 04 Jelemuk Kapuas Hulu. The research method is descriptive in the form of institutional survey. Total sample are 11 students. The result of this research showed that there is an increasing in students’ activity in thematic learning  by using the realistic media in Class I Sekolah Dasar Negeri 04 Jelemuk Kapuas Hulu. The increasing of physical activity reached 13,63%, the increasing of mental activity  reached 21,22%, and the increasing of emotional activity reached 30,30%.   Key words: Activity, Realistic media, Maths.  

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...