Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 10 (2014): Oktober 2014

PENINGKATAN KETERAMPILAN SHALAT MELALUI PEMBIASAAN SHALAT DHUHA PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN

(F54210167), Sumiani (Unknown)
Yusuf, Abas (Unknown)
Lestari, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 Oct 2014

Abstract

Masalah dalam penelitian ini apakah pembiasaan shalat dhuha dapat meningkatkan keterampilan Shalat pada anak usia 5-6 tahun.    Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif dan bentuk  penelitiannya adalah Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan sebanyak 2 siklus dalam 3 kali pertemuan. Berdasarkan analisa data maka dapat diambil kesimpulan sebagai berikut 1) Perencanaan pembelajaran yang tertuang dalam RKH dengan menggunakan pembiasaan shalat dhuha pada anak usia 5-6 tahun, dalam lembar penilaian 1 pada Siklus 1 dengan tingkat ketuntasan 77% dan  Siklus II meningkat menjadi  90%,  2) pelaksanaan pembelajaran melalui pembiasaan shalat dhuha seperti yang tercantum dalam lembar penilaian II pada siklus I dengan tingkat ketuntasan 75% dan siklus II meningkat menjadi  90%, 3) hasil dari penelitian menunjukan bahwa peningkatan  keterampilan shalat melalui pembiasaan shalat dhuha yaitu:  a) berwudhu pada siklus I dengan tingkat ketuntasan 46% dan  Pada siklus II meningkat menjadi 83%,  b) Pada gerakan shalat  hasil yang diperoleh pada siklus I dengan tingkat ketuntasan 47% dan Pada siklus II meningkat menjadi  85%,  c) Pada bacaan shalat   hasil yang diperoleh pada siklus I dengan tingkat ketuntasan 59% dan pada siklus II meningkat menjadi 80%. Kata Kunci : Keterampilan Shalat, Pembiasaan Shalat Dhuha   Abstract: The problem in this study whether habituation Duha prayer Prayer can improve their skills in children aged 5-6 years. Methods This study uses descriptive methods and forms of research is Classroom Action Research conducted by 2 cycles in 3 meetings. Based on the analysis of the data it can be concluded as follows 1) Planning learning contained in RKH using Duha prayer habituation in children aged 5-6 years, in the assessment sheet 1 in Cycle 1 with a 77% level of completeness and Cycle II increased to 90%, 2) the implementation of learning through habituation Duha prayer as listed in the assessment form II in the first cycle with a completeness level of 75% and a second cycle increased to 90%, 3) the results of the study showed that increasing skills through habituation pray Duha prayer is: a) ablution in the first cycle with a completeness level of 46% and the second cycle increased to 83%, b) in the prayer movement results obtained in the first cycle with a 47% level of completeness and the second cycle increased to 85%, c) the results obtained prayer readings in the first cycle with a completeness level of 59% and the second cycle increased to 80%. Keyword: Skill Prayers, Duha Prayer Habituation

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...