Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 9 (2014): September 2014

IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN ELEKTRONIKA BERBASIS MULTIMEDIA KELAS X PROGRAM KEAHLIAN KETENAGALISTRIKAN

F.25111031, Waloyo (Unknown)
Aunnurrahman, H. (Unknown)
Wahyudi, H. (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Sep 2014

Abstract

Abstrak: Masalah yang dibahas dalam penelitian ini adalah bagaimana implementasi pembelajaran elektronika berbasis multimedia. Penelitian ini dilatar belakangi adanya pengunaan multimedia dalam pembelajaran elektronika di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sintang, yang memerlukan analisis mendalam tentang strategi implementasinya di sekolah. Faktor-foktor yang mempengaruhi Implementasi pembelajaran elektronika berbasis multimedia, meliputi faktor internal dan faktor eksternal. Faktor Internal yaitu guru dan siswa faktor eksternal yaitu fasilitas. Implementasi pembelajaran elektronika berbasis multimedia di lakukan dengan prosedur yang komperhensif yaitu perencanaan, pelaksanaan, dan menggunakan model evaluasi pembelajaran yang berorientasi pada pencapaian kompetensi dalam bentuk unjuk kerja dan produk pada diri siswa terhadap pengusaan elektronika. Berdasarkan hasil analisa dapat diketahui bahwa pembelajaran elektronika menggunakan multimedia dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Kegiatan belajar dengan melakukan pengulangan-pengulangan dan pembelajaran individual memang sangat efektif untuk mata pelajaran elektronika, hal ini ditandai dengan terjadinya peningkatan yang signifikan pada aspek kemampuan siswa dalam membaca gambar atau symbol Kata Kunci      : Implementasi, Pembelajaran Elektronika, Multimedia   Abstract: Problem discusses  in this study is the implementation of multimedia-based learning on electronic subject. The background is the use of multimedia in learning electronics subject at SMK Negeri (Public Vocational High School) 1 Sintang, which requires a thorough analysis for strategy implementation in schools. Affecting factors on implementation of multimedia-based electronic learning, including internal factors and external factors. Internal factors is teachers and students while external factors such as facility. Implementation of multimedia-based electronic learning is done with a comprehensive procedures including: planning, implementation, and the use of learning evaluation model which oriented to achievement of competence in work performance and product on students to procurement of electronic. From the results of the analysis can be seen that electronic learning using multimedia can improve student learning outcomes. Learning activities with repetitions and the individual learning is highly effective for electronics subjects. It is characterized by the occurrence of a significant increase in the aspect of students' ability to read pictures or symbols. Keywords: Implementation, Learning Electronics, Multimedia

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...