Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PERKEMBANGAN KOGNITIF SISWA DALAM OPERASI LOGIS BERDASARKAN TEORI PIAGET DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

Bakara, Alvini (Unknown)
., Sugiatno (Unknown)
Suratman, Dede (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan tahap perkembangan kognitif Piaget dalam operasi logis yang dikaji menurut tingkat kemampuan matematika siswa kelas IX di SMP Negeri 11 Pontianak. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan bentuk penelitian studi kasus. Subjek penelitian ini terdiri 30 siswa. Hasil analisis data menunjukkan bahwa: 1) perkembangan kognitif siswa tingkat kemampuan atas telah berada pada tahap formal akhir dengan pemahaman yang tinggi untuk tiap tipe operasi logis, meliputi: klasifikasi, seriasi, perkalian logis, kompensasi, proporsi, probabilititas, dan korelasi; 2) perkembangan kognitif siswa tingkat kemampuan menengah telah berada pada tahap formal akhir dengan pemahaman yang tinggi untuk tiap tipe operasi logis, klasifikasi, seriasi, perkalian logis, kompensasi, proporsi, korelasi dan pemahaman yang cukup untuk tipe probabilitas; dan 3) perkembangan kognitif siswa tingkat kemampuan bawah telah berada pada tahap formal awal dengan pemahaman yang cukup untuk tipe operasi logis klasifikasi, seriasi, perkalian logis, kompensasi dan pemahaman yang kurang untuk tipe proporsi, probablitas  dan korelasi. Kata kunci: Perkembangan kognitif, Teori Piaget, Operasi Logis Abstract: This research aim to explain the Piaget’s stage of cognitive development in logical operations are assessed according to the level of math skills in grade IX SMP Negeri 11 Pontianak. The method used is descriptive research with case studies. The subject consist of 30 students. The result of data analysis showed that: 1) cognitive development of student’s mathematical ability level upper have been at the stage of late formal with high understanding for each type of logical operations including classification, seriation, logical multiplication, compensation, proportionality, probability, and correlation; 2)  cognitive development of student’s mathematical ability level middle have been at the stage of late formal with high understanding for type of logical operations including classification, seriation, logical multiplication, compensation, proportionality, correlation and sufficient understanding for probability type; 3) cognitive development of student’s mathematical ability level lower have been at the stage of early formal with sufficient understanding for type of logical operations including classification, seriation, logical multiplication, compensation, and low understanding for proportionality, probability, and correlation.     Keyword: Cognitive development, Piaget’s Theory, Logical Operations

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...