Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MEDIA KONKRIT KELAS 1 SDN 74 KAPUAS

Soinbala, Dorkas (Unknown)
Uliyanti, Endang (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Jul 2014

Abstract

Abstrak: Peningkatan hasil belajar penjumlahan bilangan dua angka menggunakan media Konkrit di kelas 1 SDN 74 Kapuas. Secara umum penelitian ini bertjuan untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika materi bilangan dua angka dikelas I SDN 74 Penyalimau. Metode penelitian yang digunakan adalah Deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah Penelitian Tindakan Kelas.Hasil penelitian yang diperoleh adalah Perencanaan pembelajaran pada siklus I dengan rata-rata skor 3.24 dan siklus II 3.90. Jadi terdapat peningkatan pada perencanaan pembelajaran sebesar 0.66. Pelaksanaan pembelajaran pada siklus I dengan rata-rata skor 3,42 dan siklus II 3,93. Jadi terdapat peningkatan pada pelaksanaan pembelajaran sebesar 0.51. Hasil belajar siswa siklus I dengan rata-rata sebesar 40 dengan siswa yang tidak tuntas sebanyak 9 orang dan siswa yang tuntas sebanyak 3 orang. Sedangkan nilai hasil belajar siswa pada siklus II sebesar 80 dengan nilai siswa semuanya tuntas. Jadi terdapat peningkatan hasil belajar siswa pada siklus I dan siklus II sebesar 40. Kata Kunci: Hasil Belajar, Media Konkrit, Matematika.   Abstract : Improved learning outcomes numbers sum of two numbers using media in the classroom 1 Concrete SDN 74 Kapuas . In general, this study describes bertjuan for improving student learning outcomes in mathematics learning material in class the first two digits numbers SDN 74 Penyalimau . The method used is descriptive research is to form Action Research Kelas.Hasil obtained are planning learning in the first cycle with an average score of 3:24 and 3.90 second cycle . So there is an increase of 0.66 in the learning plan . Implementation of learning in the first cycle with an average score of 3.42 and 3.93 second cycle . So there is an increase in the implementation of learning for student learning outcomes 0.51.Nilai first cycle with an average of 40 students who did not complete as many as 9 people and students who completed as many as 3 people . While the value of the learning outcomes of students in the second cycle of 80 to complete all of the students . So there is an increase in student learning outcomes in the first cycle and second cycle at 40 . Keywords : Learning Outcomes , Concrete Media , Math

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...