Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 6 (2015): JUNI 2015

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI ORGANISASI KEHIDUPAN DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN THINK, TALK, WRITE DI KELAS VII

Burhanuddin, . (Unknown)
., Syamswisna (Unknown)
Marlina, Reni (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Jun 2015

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi organisasi kehidupan di kelas VII B SMP Negeri 2 Mempawah Timur. Bentuk penelitian yang dilakukan adalah Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) di kelas VII B SMP Negeri 2 Mempawah Timur dengan siswa berjumlah 28 siswa yang terdiri dari 14 siswa perempuan dan 14 siswa laki-laki. Instrumen yang digunakan adalah tes tertulis berupa pilihan ganda dengan jumlah 10 soal untuk setiap siklus. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh peningkatan nilai rata-rata hasil belajar siswa setelah diterapkan strategi pembelajaran Think, Talk, Write pada siklus I yaitu 73,2 dan siklus II yaitu 80,0. Ketuntasan hasil belajar siswa pada siklus I sebesar 82,1 % dan pada siklus II sebesar 96,4 %. Pelaksanaan pembelajaran menggunakan strategi pembelajaran Think, Talk, Write pada materi organisasi kehidupan pada siklus I sebesar 100% dan siklus II sebesar 100%. Hasil analisis data menunjukan bahwa hasil belajar sisNM  V CZwa setiap siklus telah mencapai indikator kinerja yang diharapkan. Kata kunci: Think Talk Write, Organisasi Kehidupan.   Abstract: This study aims to improve student achievment in the material organization of life in class VII B SMP Negeri 2 East Mempawah. Form of research is action research (Classroom Action Research) in class VII B SMP Negeri 2 East Mempawah with students totaling 28 students consisting of 14 girls and 14 boys. The instrument used is written in the form of multiple-choice test with 10 questions for any number of cycles. Based on the analysis of data, obtained an average by improving student achievment after application of learning strategies Think, Talk, Write the first cycle are 73.2 and second cycle are 80.0.. Completeness student learning outcomes in the first cycle of 82.1% and in the second cycle of 96.4%. Implementation of learning using learning strategies Think, Talk, Write on the material organization of life in the first cycle of 100% and a second cycle of 100%. The results of data analysis showed that student achievment of each cycle have the expected performance indicators. Keywords:  Think Talk Write, Life organization.  

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...