Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN METODE KERJA KELOMPOK DI KELAS VI SEKOLAH DASAR

Yesaya, . (Unknown)
., Suryani (Unknown)
., Abdussamad (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini secara umum untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas VI Sekolah Dasar Negeri 05 Terduk DampakKabupaten Sekadau. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif.Alat pengumpulan data menggunakan teknik observasi langsung. Bentuk penelitian yaitu penelitian tindakan kelaskelas yang terdiri dari dua siklus dalam proses pembelajaran yang meliputi perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi.Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan perolehahan data kemampuan guru dalam merancang pembelajaran, kemampuan guru melaksanakan pembelajaran, dan hasil belajar siswa menggunakan metode kerja kelompok.Terdapat peningkatan hasil belajar pada siklus I ke siklus II sebesar 14,67%. Dengan demikian skor rata-rata hasil belajar siswa pada siklus I cukup kemudian pada siklus II dikategorikan sangat baik.   Kata Kunci: Hasil Belajar, Metode Kerja Kelompok.   Abstract: The research objective is generally to improve student learning outcomes in study Natural Sciences at the State Primary School sixth grade 05 Terduk Dampak Kabupaten Sekadau. The method used is the method of data collection deskriptif.Alat using direct observation techniques . Forms of action research that studies classes have consisted of two cycles in the learning process that includes planning , implementation, observation, and refleksi.Penelitian aims to get the data perolehahan teachers in designing learning ability, the ability of teachers to implement teaching and student learning outcomes using working methods kelompok.Terdapat improvement of learning outcomes in the first cycle to the second cycle of 14.67 % . Thus the average score of student learning outcomes in the first cycle enough then in the second cycle categorized as very good .   Keywords: Learning Outcomes, Group Work Method .

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...