Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 4 (2014): April 2014

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN METODE INKUIRI PADA SISWA KELAS V SDN 18 TANJUNG SARI

F.34210317, Sutrisno (Unknown)
Heryana, Nanang (Unknown)
Yani, Ahmad (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Apr 2014

Abstract

Abstract: Research on efforts to improve succes learning science using the inquiry method in class V Elementary School 18 Tanjung Sari aims to describe the presence or absence of improving student learning outcomes after using the inquiry method. The method used in this research is descriptive method. Study is a form of action research. The results showed improvement in terms of student learning outcomes. Student learning outcome in the first cycle the average value obtined was 62.50%, the second cycle the average value of student learning outcomes increased to 75.00% while the third cycle increased to 87.50%. Thus, we can conclude inquir appliction of the method in the process of science learning can improve student learning outcomes. Abstrak: Penelitian tentang upaya meningkatkan hasl belajar ilmu pengetahuan alam menggunakan metode inquiri pada siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 18 Tanjung Sari bertujuan untuk mendeskripsikan ada tidaknya peningkatan hasil belajar siswa setelah menggunakan metode inquiri. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan dari segi hasil belajar siswa. hasil belajar siswa pada siklus I nilai rata-rata yang diperoleh sebesar 62,50%, siklus II nilai rata-rata hasil belajar siswa meningkat menjadi 75,00% sedangkan pada siklus III meningkat menjadi 87,50%. Dengan demikian, dapat disimpulkan penerapan metode inquiri dalam proses pembelajaran IPA dapat meningkatkan hasil belajar siswa . Kata Kunci: pembelajaran IPA,Metode pembelelajaran inkuiri.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...