Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 11 (2013): Nopember 2013

PENGGUNAAN MEDIA TORSO PADA PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA KELAS IV SDN 12 LAHAI

Uceng, Veronika (Unknown)
., Syambasril (Unknown)
Sabri, Tahmid (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Nov 2013

Abstract

Abstract : From the results obtained at each learning cycle of The use of media torso on science learning to enhance students 'learning activities fourth grade had a pretty good improvement and signifikan.hal is evident with increasing teachers' skills in teaching, learning activities, and student learning outcomes obtained prior to the action, until the implementation of the first cycle and the second cycle, which is given as percentages and tables of student learning outcomes. skills of teachers teaching in the first cycle of 56.60% and 93.33% in the second cycle increased by 36.73% student learning activities in the first cycle of 38.85% and 61.06% for the second cycle increased by 22 , 21%, while the average student learning outcomes before action 49.17, in the first cycle average student learning outcomes 58.33 and 80.83 on the second cycle, an increase of 22.50. This suggests that the use of media to enhance torso student learning activities in the fourth grade science learning SDN 12 Lahai. Keywords: Media Torso, Learning Outcomes, IPA Abstrak : Dari hasil penelitian yang diperoleh pada tiap siklus pembelajaran tentang Penggunaan media torso pada pembelajaran ilmu pengetahuan alam untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas IV mengalami peningkatan yang cukup baik dan signifikan.hal ini terbukti dengan meningkatnya keterampilan guru dalam mengajar, aktivitas belajar, dan hasil belajar siswa yang diperoleh dari sebelum tindakan, hingga dilaksanakannya siklus I dan siklus II, yang ditunjukkan dalam bentuk persentase dan tabel hasil belajar siswa . keterampilan guru mengajar pada siklus I sebesar 56,60% dan pada siklus II 93,33% mengalami peningkatan sebesar 36,73% aktivitas belajar siswa pada siklus I sebesar 38,85% dan pada siklus II sebesar 61,06 % mengalami peningkatan sebesar 22,21%,sedangkan rata-rata hasil belajar siswa sebelum tindakan 49,17, pada siklus I rata-rata hasil belajar siswa 58,33, dan pada siklus II 80,83, mengalami peningkatan sebesar 22,50. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan media torso dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran IPA kelas IV SDN 12 Lahai. Kata Kunci: Media Torso, Hasil Belajar, IPA

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...