Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 2 (2013): Februari 2013

PENGARUH KOOPERATIF TIPE TGT TERHADAP PEMEROLEHAN BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPS SDN 14 PONTIANAK SELATAN

Lina, Martina (Unknown)
Marli, Suhardi (Unknown)
., Ngatiyo (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 Feb 2013

Abstract

Abstrak: Pengaruh kooperatif tipe TGT terhadap pemerolehan belajar pada pembelajaran IPS SDN 14 Pontianak Selatan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kooperatif tipe TGT terhadap pemerolehan belajar peserta didik pada pembelajaran IPS kelas IV SDN 14 Pontianak Selatan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen dengan bentuk penelitian eksperimen semu. Berdasarkan perhitungan statistik dari rata-rata hasil post-test kelas kontrol sebesar 5,83 dan rata-rata hasil post-test kelas eksperimen sebesar 7,83 diperoleh thitung sebesar 4,167 dan ttabel (? = 5% dan dk = 40) sebesar 2,021, yang berarti thitung (3,83) > ttabel (1,6785), dengan demikian maka Ha diterima. Dari perhitungan effect size, diperoleh sebesar 0,94 (kriteria tinggi). Hal ini berarti pembelajaran dengan menerapkan model kooperatif tipe TGT memberi pengaruh yang besar terhadap tingginya pemerolehan belajar peserta didik pada pembelajaran IPS kelas IV SDN 14 Pontianak Selatan. Kata Kunci: pengaruh, TGT, pemerolehan belajar, IPS Abstract: The effect of the acquisition TGT type cooperative learning in social studies learning SDN 14 South Pontianak. This study aimed to determine the effect of the acquisition TGT type cooperative study of students in the fourth grade social studies lesson SDN 14 South Pontianak. The research method used was experimental method to form quasi-experimental study. Based on statistical calculations of the average post-test results of the control class for 5.83 and the average post-test results of 7.83 obtained experimental class of 4.167 and (? = 5% and df = 40) of 2.021, which means (3.83)> (1.6785), and thus Ha accepted. Of effect size calculation, obtained 0.94 (high criteria). This means learning to apply the cooperative model type TGT gave a great influence on the high acquisition of learners in the fourth grade social studies lesson SDN 14 South Pontianak. Keywords: effect, TGT, acquisition of learning, IPS

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...