Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 9 (2013): September 2013

KEMAMPUAN BERBICARA MENGGUNAKAN BAHASA INDONESIA ANAK USIA 5-6 TAHUN TK KERANJIK

Dahlia, Leni (Unknown)
Thamrin, M. (Unknown)
Ali, Muhamad (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 Sep 2013

Abstract

Based on the research that has been done and through the results obtained after an analysis of data that: 1) Ability to communicate with children using Indonesian teachers are categorized as "developing as expected". The reason researchers claim, because the child can use Indonesian in daily activities. 2) The ability to ask the child simply by using Indonesian already be categorized as "developing as expected". The reason researchers claim, because the child is able to use Indonesian to ask the teacher about something related to the themes discussed, in this case the theme and sub-themes of the work of the work on the ground. 3) The ability of children in a simple expression by using the Indonesian already be categorized as "developing as expected". The reason researchers claim, because the child can express ideas thoughts or ideas to others by using Indonesian. 4) The ability of the child mentioned in the objects around using Indonesian children have can be considered "developing as expected", the reasons researchers claim, because the child can name objects related to the types of jobs such as jobs become bergubungan with rice farmers, hoe, hat , rice, and other fields. Keywords: speech, language Abstrak: Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan dan melalui hasil yang di peroleh setelah diadakan analisis data bahwa:1) Kemampuan anak berkomunikasi dengan guru menggunakan Bahasa Indonesia dikategorikan berkembang sesuai harapan. Alasan peneliti menyatakan hal demikian karena anak dapat menggunakan Bahasa Indonesia dalam kegiatan sehari-hari. 2) Kemampuan anak bertanya secara sederhana dengan menggunakan Bahasa Indonesia sudah dapat dikategorikan berkembang sesuai harapan. Alasan peneliti menyatakan hal demikian karena anak sudah dapat menggunakan Bahasa Indonesia dalam menanyakan tentang sesuatu hal kepada guru berkaitan dengan tema yang dibahas, dalam hal ini tema yang diangkat tentang pekerjaan dan sub tema pekerjaan di darat. 3) Kemampuan anak menyatakan pendapat secara sederhana dengan menggunakan Bahasa Indonesia sudah dapat dikategorikan berkembang sesuai harapan. Alasan peneliti menyatakan hal demikian karena anak dapat mengungkapkan ide pikiran ataupun gagasan kepada orang lain dengan menggunakan Bahasa Indonesia. 4) Kemampuan anak menyebutkan objek di sekitar anak dengan menggunakan Bahasa Indonesia sudah dapat dikategorikan berkembang sesuai harapan, alasan peneliti menyatakan hal demikian karena anak dapat menyebutkan objek yang berhubungan dengan jenis-jenis pekerjaan seperti pekerjaan menjadi petani bergubungan dengan padi, cangkul, topi, sawah, ladang dan lain sebagainya. Kata Kunci : Berbicara, Bahasa

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...