Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 6 (2013): Juni 2013

PENINGKATAN KREATIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI KELAS I SEKOLAH DASAR NEGERI 24 SUNGAI PINYUH

Zuraida, Uray (Unknown)
., Suryani (Unknown)
., Marzuki (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 Jun 2013

Abstract

Abstrak: Peningkatan Kreativitas Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik di Kelas I Sekolah Dasar Negeri 24 Sungai Pinyuh. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kreativitas peserta didik pada pembelajaran tematik di kelas I SD Negeri 24 Sungai Pinyuh. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Berdasarkan perhitungan persentase rata-rata 3 kreativitas peserta didik berupa menafsirkan gambar/cerita, senang melibatkan diri dalam tugas-tugas dan bekerja lebih cepat diperoleh sebesar 54,2% pada siklus I dan 68,3% pada siklus II. Hasil ini memperlihatkan bahwa kreativitas peserta didik dari siklus I ke siklus II mengalami peningkatan sebesar 14,2%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa pembelajaran tematik dapat meningkatkan kreativitas peserta didik kelas I SDN 24 Sungai Pinyuh. Kata Kunci: peningkatan kreativitas peserta didik, pembelajaran tematik Abstract: Improving the students creativity in tematik learning of the first grader student in SDN 24 Sungai Pinyuh. The purpose of this research is to describe improving the students creativity in tematik learning of the first grader student in SDN 24 Sungai Pinyuh. The research method used descriptif research. The research type is action research. Based on percentage calculation from average of three students creativity (describe picture/story, happy to do self and do quickly) gived results are 54,2% on the first cycle and 68,3% on the second cycle. This result shows that the students creativity in the second cycle improved about 14,2% from the first cycle. So that concluded that tematik learning can improve the students creativity in the first grader student in SDN 24 Sungai Pinyuh. Key word: improving the students creativity, tematik learning

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...