Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 2, No 3 (2013): Maret 2013

PENGGUNAAN METODE ONKUIRI PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI 04 NANGA SUHAID

B, Yuliana (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)
., Abdussamad (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Mar 2013

Abstract

Abstract: The use of inquiry method in teaching grade IV IPS school district Kapuas 04 Nanga Suhaid upstream. Methods used in this research is descriptive method tiff to from action research (PTK) with research subjects grade IV elementary public school teachers and 04 Nanga Suhaid subjects IPS. This research is the result of the analysis of observations in getting the performance of student in the learning process has increased student activity pad a cycle success in reaching that (31,57) the site us II achieved success rate (78,94) . Keyword:the use of inquiry, teaching IPS Abstrak: Penggunaan Metode Inkuiri pada Pembelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 04 Nanga Suhaid Kabupaten Kapuas Hulu. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan metode inkuiri oleh guru dalam meningkatkan aktvitas belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 04 Nanga Suhaid Kabupaten Kapuas Hulu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan subjek penelitian siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 04 Nanga Suhaid dan guru mata pelajaran IPS. Hasil penelitian ini adalah hasil analisis observasi didapatkan bahwa kinerja siswa dalam proses pembelajaran mengalami peningkatan. Aktivitas siswa pada siklus I keberhasilan yang dicapai (58,66%), siklus II (72,66%). Sedangkan hasil belajar siswa pada siklus I keberhasilan yang dicapai (31,57%). Pada siklus II tingkat keberhasilan yang dicapai (78,94%). Kata Kunci: Penggunaan, Metode Inkuiri, Pembelajaran IPS

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...