Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 6 (2014): Juni 2014

STUDENTS’ SPEAKING PROBLEMS IN SPEECH SUBJECT

Wahyuni, Neviana (Unknown)
Marbun, Rismaya (Unknown)
S, Endang (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Jun 2014

Abstract

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan seberapa baik penampilan berpidato siswa dalam mata kuliah “Speech”, mendeskripsikan masalah masalah berbicara yang paling dominan dalam mata kuliah “Speech”,  dan untuk mendeskripsikan bagaimana persiapan siswa sebelum menyampaikan pidato mereka dalam mata kuliah pidato yang dihadapi oleh mahasiswa semester ketiga Program Bahasa Inggris di Akademi Bahasa Asing Pontianak Tahun Akademik  2012 – 2013. Penelitian ini melibatkan 20 siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif. Berdasarkan hasil penelitian, sebagian besar siswa menghadapi masalah baik linguistik dan non - linguistik ketika berbicara dalam bahasa Inggris . Data menunjukkan masalah yang paling dominan dalam berbicara untuk aspek linguistik adalah kelancaran dan kemampuan memahami sedangkan sebagian besar masalah berbicara dalam aspek non - linguistik adalah kontak mata dan gerakan tubuh . Disamping itu, hasil dari kuisioner menunjukkan bahwa sebagian besar siswa telah melakukan persiapan sebelum memberikan pidato , meskipun mereka melakukan persiapan dengan cara yang berbeda . Kata kunci : masalah siswa dalam berbicara Bahasa Inggris, pidato   Abstract: The purpose of this research are to describe how well the students’ speech performance in speech subject is, to describe students’ speaking problem in speech subject, to find out the most dominant speaking problems in speech subject and to describe how the students’ preparation before delivering their speech in speech subject faced by the third semester students of English Program of Akademi Bahasa Asing Pontianak in Academic Year 2012 – 2013. This research involved 20 students of class 2B1. The method of this research was descriptive research. Based on research finding, most of the students faced both linguistic and non-linguistic problems when speaking English. The data showed the most speaking problems in linguistic aspects are fluency and comprehensibility, while the most of speaking problems in non-linguistic aspect are eye contact and gesture. However, the result based on the questionnaire showed that most of the students implemented the preparation before delivering the speech, although they implemented the preparation in different ways. Keywords: Speaking’s Problem, Speech  

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...