Abstract: In an effort to improve student learning activities , the learning process, especially science class VI Elementary School 36 Tengon Upas still found weaknesses in teaching and learning activities as follows : students are not active , less excited , bored, become preoccupied and not paying attention to explanations of teachers. The demonstration is a way of presenting learning materials in which the teacher or resource person / people intentionally displaying or demonstrating actions / steps . The process is accompanied by explanations , illustrations , and students necessary to observe carefully " . This research was conducted for 2 cycles with the results obtained by the physical activity of 40 % in the first cycle and the second cycle increased by 50% to 90 % . And mental activity of 50 % in the first cycle and the second cycle increased by 40% to 90 % . Furthermore, emotional activity in the first cycle to 60% in the second cycle increased 30 % to 90 % . By applying the method of demonstration can enhance students' learning activities in science teaching sixth grade Elementary School 36 Tengon Upas Kecamatan Air Besar Kabupaten Landak. Abstrak: Dalam upaya untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa, dalam proses pembelajaran khususnya ilmu pengetahuan alam kelas VI Sekolah Dasar Negeri 36 Tengon Upas masih ditemukan kelemahan dalam kegiatan belajar mengajar sebagai berikut: siswa tidak aktif, kurang bersemangat, merasa bosan, menjadi sibuk sendiri dan tidak memperhatikan penjelasan dari guru. Demonstrasi adalah suatu cara menyajikan bahan pelajaran dimana guru atau nara sumber /orang lain dengan sengaja mempertunjukkan atau memperagakan tindakan /langkah-langkah. Proses yang disertai penjelasan, ilustrasi, seperlunya dan siswa mengamati dengan seksamaâ€. Penelitian ini dilakukan selama 2 siklus dengan hasil yang diperoleh yaitu aktivitas fisik pada siklus I 40% dan pada siklus II mengalami peningkatan 50% menjadi 90%. Dan aktivitas mental pada siklus I 50% dan pada siklus II mengalami peningkatan 40% menjadi 90%. Selanjutnya aktivitas emosional pada siklus I 60% pada siklus II mengalami peningkatan 30% menjadi 90%.  Dengan menerapkan metode demonstrasi dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam kelas VI Sekolah Dasar Negeri 36 Tengon Upas Kecamatan Air Besar Kabupaten Landak.  Kata kunci: Metode Eksperimen, Aktivitas, IPA
Copyrights © 2014