Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 1 (2015): Januari 2015

PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN BLOK MODEL DIENES DI KELAS 3

Al Baity, Syarifah Aminatuz Zuhriyah (Unknown)
., Margiati (Unknown)
Kresnadi, Hery (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2015

Abstract

Abstrak : Penelitian Tindakan Kelas ini dilakukan pada siswa kelas 3 Sekolah Dasar Negeri 18 Kuala mandor B yang berjumlah 12 orang siswa. Penelitian Tindakan Kelas ini dilakukan secara klasikal sebanyak 2 siklus dengan 4 kali pertemuan yang diamati secara langsung oleh peneliti yang juga berkolaborasi  dengan teman sejawat serta dilengkapi dengan instrumen pengamatan, kemudian hasil pengamatan tersebut direfleksikan untuk memperoleh kesepakatan guna perbaikan tindakan lanjutan. Maanfaat tindakan tanpak setelah 2 siklus dengan 4 kali pertemuan sehingga terjadi peningkatan pada aktivitas siswa dalam proses pembelajaran serta peningkatan hasil belajar siswa dengan perolehan nilai 68 dengan rata - rata 4,0. Kata Kunci : Peningkatan, Aktivitas, Hasil Belajar, Blok Model Dienes, Pembelajaran Matematika.   Abstract :  The classroom action researtch was done to 12 student of the third grade at SDN 18 Kuala Mandor B. This classroomaction research was done classically with 2 cycles 4 meeting and observed by the researcher directly colaborated with the collega by observation instrument, then the result of research was reflected to reach agreement for action repairing. The action useful appeared after 2 cycles with 4 meeeting so in learning proses the activity of studentand increased with the result of learning increased with the scoring 68 and the average 4,0. Key words  :   Increasing, Aactivity, The Result of Learning, Dienes Blok Type, Math Learning.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...