Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 3, No 7 (2014): Juli 2014

TEACHING SPEAKING THROUGH DIALOGUE

(F12409114), Julinda (Unknown)
Marbun, Rismaya (Unknown)
Suhartono, Luwandi (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Jul 2014

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memecahkan masalah siswa dalam meningkatkan keterampilan berbicara, terutama pada pengucapan dan tata bahasa. Masalah pada pengucapan dan tata bahasa siswa membuat ucapan mereka sulit untuk dimengerti. Kemampuan berbicara yang buruk dapat menyebabkan kesalahpahaman dalam menyampaikan pesan dalam komunikasi lisan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah dialog di mana peneliti memfokuskan pada peningkatan keterampilan berbicara siswa  dalam  percakapan setiap  hari. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus. Peningkatan keterampilan berbicara siswa dapat dilihat dari hasil setiap pertemuan. Berdasarkan analisis data, nilai rata-rata dari siklus 1 adalah 54,64. Untuk setiap aspek, nilai rata-rata dari pengucapan adalah 59,28, dan 50,00 untuk tata bahasa. Hanya ada 14 siswa (50%) yang mendapat 70 atau lebih tinggi dan memenuhi syarat sebagai memiliki kemampuan komunikatif yang baik.  Rata-rata  siklus  2  adalah  71,78.  Untuk  setiap aspek,  nilai  rata-rata dari pengucapan adalah 76,42, dan 67,14 untuk tata bahasa. Ada perbaikan dalam setiap aspek dari siklus 1 ke siklus 2. Persentase jumlah siswa yang mendapat 70 atau lebih tinggi 78,94% naik menjadi. Berdasarkan hasil dari siklus 1 dan 2 cyle, dapat disimpulkan bahwa mengajar berbicara melalui dialog dapat meningkatkan keterampilan berbicara siswa. Kata kunci : Mengajar, Berbicara, Melalui Dialog   Abstract: The purpose of this research is to solve students’ problem in improving speaking skills, particularly their poor pronunciation and grammar. The students’ problem in their pronunciation and grammar make their speech hard to be recognized.  Poor  speaking  may  lead  to  misunderstanding  in  delivering  the message in oral communication. The method used in this research is dialogue in which the researcher concerned with the improvement of students’ speaking skill in every day. This research was conducted in two cycles. The improvement of students’ speaking skill could be seenfrom the result of every meeting. Based on the data analysis, the mean score of cycle 1 is 54.64. For each aspect, the mean score of pronunciation is 59,28, and 50,00 for grammar. There were only 14 students (50 %) who got 70 or higher and qualified as having good communicative ability. The mean score of cycle 2 is 71.78. For each aspect, the mean score of pronunciation is 76,42, and 67,14 for grammar. There were improvements in each aspect from cycle 1 to cycle 2. The percentage of the number of students who got 70 or higher rose to 78,94%. Based on the result from cycle 1 and cyle 2, it can be conluded that teaching speaking through dialogue can improve the students’ speaking skill. Keyword: Teaching, Speaking. Through Dialogue

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...