Jurnal Pendidikan Anak
Vol 5, No 1 (2019): Jurnal Pendidikan Anak

Hubungan Pola Asuh Otoritatif Terhadap Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun

Siti Rohimah (Unknown)
Ari Sofia (Unknown)
Susanthi Pradini (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Jul 2019

Abstract

The problem in this research was the lack of autonomy of children aged 5-6 years old. The objectives of this research is to determine the relationship of authoritative parenting to early child’s autonomy (5-6 years old) in village  Sukamarga by using quantitative methods with correlation data analysis. The sample in this research amounted to 51 parents who had children aged 5-6 years old in village  Sukamarga by using purposive random sampling technique. Data collection in this study was conducted by authoritative parenting questionares and child’s autonomy questionares. The data was  proceed by spearman rank correlation techniques and showed that there was a very close relationship between authoritative parenting to the autonomy of children aged 5-6 years old. Masalah dalam penelitian ini adalah kurangnya kemandirian anak usia 5-6 tahun. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan pola asuh otoritatif terhadap  kemandirian anak usia 5-6 tahun di Pekon Sukamarga dengan  menggunakan metode kuantitatif dengan analisis data korelasi. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 51 orang tua yang mempunyai anak usia 5-6 tahun di pekon Sukamarga, dengan menggunakan teknik purposive random sampling. Pengumpulan data pada penelitian ini dilakukan dengan menggunakan teknik kuesioner pola asuh otoritatif dan koesioner kemandirian anak. Hasil penelitian menggunaka teknik korelasi spearman rank menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang sangat erat antara pola asuh otoritatif terhadap kemandirian anak usia 5-6 tahun.Kata Kunci : anak usia dini, kemandirian anak, pola asuh otoritatif. 

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

PAUD

Publisher

Subject

Education

Description

Focus and Scope of Jurnal Pendidikan Anak (JPA) is research, study and analysis related to early childhood include; development of moral and religious values, physical motor development, emotional social development, cognitive development, language development, artistic and creative development, ...