Jurnal Pendidikan Anak
Vol 6, No 1 (2020): Jurnal Pendidikan Anak

Pengaruh Model Learning Cycle 7E dan Kecerdasan Interpersonal Terhadap Pemahaman Konsep IPA

Saiful Bahri (Unknown)
Adi Apriadi Adiansha (Unknown)



Article Info

Publish Date
03 Jun 2020

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the 7E Cycle Study Model and Interpersonal Intelligence on the understanding students' science concepts. This research was conducted at SDN Pelita Harapan Jaya 01. The research design used was treatment by level 2x2, with the independent variable being the learning cycle model 7e and conventional, the dependent variable was the understanding of the concept of science, and the moderator variable was interpersonal intelligence. The sampling technique used was cluster random sampling. The results of this study showed the learning cycle 7e model can improve students understanding of the science concept,  so that this strategy can be used by elementary school teachers in energy source material. More over this model affects students understanding of science concepts depending on the level of students interpersonal intelligence. In addition students who have a high level of interpersonal intelligence have a higher science concept score compared to conventional learning.Tujuan penelitian ini adalah mengetahui pengaruh Model Learnig Cycle 7E dan Kecerdasan Interpersonal terhadap Pemahaman konsep IPA siswa. Penelitian ini dilakukan di SDN Pelita Harapan Jaya 01. Desain penelitian yang digunakan adalah treatment by level 2x2, dengan variabel bebas adalah model learning cycle 7e dan konvensional, variabel terikat adalah pemahaman konsep IPA, dan variabel moderator adalah kecerdasan interpersonal. Teknik pengambilan sampel yang digunakan cluster random sampling. Hasil penelitian ini adalah pertama model learning cycle 7e  efektif untuk meningkatkan pemahaman konsep IPA sehingga strategi ini dapat digunakan guru sekolah dasar dalam materi sumber energi.  Kedua, pembelajaran berpengaruh terhadap pemahaman konsep IPA siswa tergantung dengan tingkat kecerdasan interpersonal  siswa. Ketiga, dengan model learning cycle 7e siswa yang memiliki tingkat kecerdasan interpersonal tinggi memiliki skor pemahaman konsep IPA yang lebih tinggi dibandingkan dengan pembelajaran konvensional. Kata Kunci : learning cycle 7E, pemahaman konsep IPA, kecerdasan interpersonal DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpa.v6n1.20866

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

PAUD

Publisher

Subject

Education

Description

Focus and Scope of Jurnal Pendidikan Anak (JPA) is research, study and analysis related to early childhood include; development of moral and religious values, physical motor development, emotional social development, cognitive development, language development, artistic and creative development, ...