IJOIS: Indonesian Journal of Islamic Studies
Vol. 1 No. 2 (2020): IJOIS: Indonesian Journal of Islamic Studies

Kesantunan Berbahasa dalam Sketsa Pendidikan Islam dan Implikasinya Bagi Pendidikan Kewarganegaraan

M. Januar Ibnu Adham (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 Jan 2021

Abstract

Abstract. The purpose of this study is to recognize the concept of politeness from the perspective of Islamic education and civics education. Focus of this research is What is the sense of the concept of politeness in the perspective of Islamic education and civic education. Consequently, this research is restricted to concepts of politeness language in Islamic education and civic education. The parameter of politeness is elaborated with the theory of politeness of Leech (1980) linked to the way to assess politeness with language as a means. The methodology for this research has been qualitative and descriptive. The method is employed by the researcher because the heart of the research was appropriate to the features of the research where the inquiry has a naturalistic context. Besides that, descriptive is used by the researcher because he would like to untangle the contain of speech act that it has politeness content or not. The result and discussion in this study have shown that the language of politeness exists in Islamic teaching. The proof for this statement is Q.S Albaqarah in ayah 83. The significance of this ayah is inviting Muslims for one and only worship Alloh as the God, positive attitude, and interaction politely to others. Going to this Q.S Albaqarah ayah 83, so polite language is made by making meaning choice and it will be reflected through our daily attitude. This issue moderately relates to others and it is also linked to Indonesian’ spirit through realized Pancasila value in everyday action. Founded on these affairs, the researcher concludes that implemented politeness languages are a necessity that must be true because the content of value is apt with spirit of Islamic education teaching and Civics education teaching. Abstrak. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui konsep kesantunan dalam bingkai pendidikan Islam dan Pendidikan Kewarganegaraan. Fokus dalam penelitian ini adalah Bagaimanakah kebermaknaan konsep kesantunan dalam bingkai pendidikan Islam dan Pendidikan Kewarganegaraan. Sehingga penelitian ini dibataskan pada kesantunan berbahasa dalam pendidikan Islam dan Pendidikan Kewarganegaraan. Parameter kesantunan berbahasa ini akan dielaborasikan dengan teori kesantunan dari Leech (1980) terkait bagaimana menakar kesantunan melalui medium bahasa. Metode dalam penelitian ini adalah qualitatif dengan karakteristik deskriptif. Metode ini digunakan karena peneliti menilai bahwa prinsip yang peneliti lakukan dalam penelitian ini sesuai dengan pendekatan kualitatif yang bersifat natural. Selain itu, deskriptif karena bersifat mendeskripsikan tuturan yang memiliki prinsip kesantunan atau tidak memiliki kesantunan. Hasil dan pembahasan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa kesantunan berbahasa sudah diisyaratkan sejak lama dalam ajaran Islam. Bukti dari Islam menjunjung tinggi kesantunan salahsatunya tertuang dalam ayat Q.S. Al-Baqarah ayat 83. Dalam ayat ini, terdapat ajakan untuk sikap untuk tauhid, kebajikan dan interaksi secara santun terhadap sesama manusia. Berangkat dari isu dari Q.S Albaqarah ayat 83 tersebut maka prinsip kesantunan berbahasa tersebut merupakan tindak tutur yang akan tercermin melalui tingkah laku sehari-hari. Hal ini berelasi erat antara satu dengan yang lain dan berelasi erat terhadap konsep dari semangat bangsa Indonesia melalui Pancasila dalam kehidupan sehari-hari. Berdasarkan hal tersebut, peneliti menyimpulkan pengimplementasian kesantunan berbahasa merupakan sebuah keharusan yang harus ditegakkan karena sesuai dengan konsep Pendidikan Islam dan inheren dengan semangat dari Pendidikan kewarganegaraan.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

ijois

Publisher

Subject

Religion Humanities Economics, Econometrics & Finance Education Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences

Description

Indonesian Journal of Islamic Studies, is a double-blind peer-reviewed journal published by Civiliza Publishing, Indonesia. The journal publishes research articles, conceptual articles, reports field studies and book reviews of islamic studies (See Focus and Scope). The articles of this journal are ...