Omiyage: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa Jepang
Vol 1, No 2 (2018)

ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN YARI-MORAI (BERI-TERIMA) PADA MAHASISWA TAHUN MASUK 2016 PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA JEPANG UNIVERSITAS NEGERI PADANG

Ratna Sari Dewi (Unknown)
Saunir Saun (Unknown)
Meira Anggia Putri (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Dec 2018

Abstract

AbstractThis research was motivated by the existence of student difficulties in using yari-morai (giving) as a complementary verb (hojodoushi). This study aims to determine the form and type of misuse (giving) as a complementary verb (hojodoushi) of 2016 admission students of the Japanese Language Education Study Program of Padang State University. This research method is qualitative and quantitative. The results of this study found errors in the use of greetings as complementary verbs (hojodoushi) in the form of syntactic errors found 171 or 57% of errors and morphological errors found 28 or 9,33% errors, as well as the type of mistake found 134 or 44 , 66% error, type of lapses error found 37 or 6.11% error. Keywords: error analysis, yari-morai AbstrakPenelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya kesulitan mahasiswa dalam penggunaan yari-morai (beri-terima) sebagai verba pelengkap (hojodoushi). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk dan jenis kesalahan penggunaan yari-morai (beri-terima) sebagai verba pelengkap (hojodoushi) mahasiswa tahun masuk 2016 Program Studi Pendidikan Bahasa Jepang Universitas Negeri Padang. Metode penelitian ini adalah kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian ini kesalahan yang terdapat penggunaan yari-morai (beri-terima) sebagai verba pelengkap (hojodoushi) berupa bentuk kesalahan sintaksis ditemukan 171 atau 57% kesalahan dan bentuk kesalahan morfologi ditemukan 27 atau 9% kesalahan, serta jenis kesalahan mistake ditemukan 134 atau 44,66% kesalahan, jenis kesalahan lapses ditemukan 37 atau 6,11% kesalahan. Keywords: analisis kesalahan, yari-morai (beri-terima)

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

omiyage

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

OMIYAGE: Jurnal Bahasa dan Pendidikan Bahasa Jepang, which is published every Juni and Desember, consists of research-based and review articles, fresh ideas about Japanese language, literature, culture, as well as teaching and learning, which have never been published before. The scopes of this ...