Abstract: Tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan instrumen sikap kreatif mahasiswa yang valid dan reliabel. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa program studi bimbingan konseling sebanyak 123 orang. Hasil analisis faktor konfirmatori orde kedua dengan metode estimasi robust maximum likelihood menunjukan instrumen tersebut valid dan reliabel dengan perolehan muatan faktor ≥ 0,30 dan nilai-t ≥ 1,96, demikian juga dengan hasil uji reliabilitas menunjukan nilai gabungan composite reliability (CR) sebesar 0,76 dan nilai variance Extract (VE) sebesar 0,50 yang lebih besar dari batas penerimaan CR ≥ 0,70 dan VE ≥ 0,50, kesimpulannya instrumen sikap kreatif mahasiswa program studi bimbingan konseling dengan 3 dimensi, 9 indikator dan 15 butir telah memenuhi kriteria validitas dan reliabilitas sebagai hasil sebuah proses pengembangan instrumen. Kata Kunci: Pengembangan Instrumen Sikap Kreatif Mahasiswa Program Studi BK, CFA, Reliabilitas Konstruk (CR). Abstract: The objective of this research is to develop the valid and reliable assessment instruments of creative attitudes students of guidance and counseling, as many as 255 people. Results of confirmatory factor analysis (CFA) second-order with robust maximum likelihood method shows the valid and reliable instrument with the acquisition value of loading factor>0,30 and a significance value of t> 1.96, as well as the reliability test results show the value of the combined construct reliability (CR) of 0,76 and a variance value Extract (VE) amounted to 0,50 greater than the limit of acceptance CR ≥ 0,70 and VE ≥ 0,50, the conclusion of the assessment instruments of creative attitudes students of guidance and counseling with 3 dimensions, 9 indicators and 15 items have met the standards of validity and reliability as a result an instrument development process Keywords: Assessment Instrument Development of students creative attitudes of guidance and counseling, (CFA) Construct Reliability (CR).
Copyrights © 2016