TUNAS BANGSA
Vol 7 No 2 (2020)

KEMAMPUAN PEDAGOGIK CALON PENDIDIK TINGKAT SEKOLAH DASAR DALAM MEMBUAT RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN BERMUATAN NILAI KARAKTER

Dyoty Auliya Vilda Ghasya (Universitas Tanjungpura)
Tahmid Sabri (Universitas Tanjungpura)



Article Info

Publish Date
31 Aug 2020

Abstract

One of the actions for prospective educators and educators at the elementary school level when going to carry out teaching learning activities is to create a Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP). Making and developing RPP is a pedagogical competence that must be mastered by teachers. Pedagogic competence is a competency that absolutely needs to be mastered by educators. The purpose of this research is to analyze the pedagogical ability of prospective primary school educators in making a plan for the implementation of character-grade learning. The method used in this study is with a qualitative descriptive approach with the type of field research or field study. Qualitative research is defined as a research procedure that produces descriptive data in the form of written words. The novelty of this research is at the same time analyzing the making of RPP when students learn from home due to the Covid-19 virus pandemic. The results of this research are the average pedagogical ability of prospective primary school educators in terms of developing a lesson plan (RPP) in accordance with Permendiknas No. 22 of 2016 contains good character values. However, prospective educators when developing components of learning objectives and assessment of learning outcomes are still inaccurate. Abstrak Salah satu tindakan awal bagi calon pendidik dan pendidik jenjang sekolah dasar pada saat akan melaksanakan kegiatan belajar mengajar adalah yakni membuat Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP). Mengembangkan serta membuat RPP merupakan salah satu dari kompetensi pedagogik yang harus di kuasai oleh pendidik. Kompetensi pedagogik adalah kompetensi yang mutlak perlu dikuasai pendidik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis kemampuan pedagogik calon pendidik tingkat sekolah dasar dalam membuat rencana pelaksanaan pembelajaran bermuatan nilai karakter. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan pendekatan deskriptif kualitatif dengan jenis penelitian field research atau studi lapangan. Penelitian kualititatif dimaknai sebagai prosedur penelitian yang menghasilkan data deskriptif berupa kata-kata tertulis. Kebaruan dari penelitian ini adalah sekaligus menganalisis pembuatan RPP pada masa peserta didik belajar dari rumah akibat pandemi virus Covid-19. Hasil dari penelitian ini adalah rata-rata kemampuan pedagogik calon pendidik tingkat sekolah dasar dalam hal mengembangkan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) sesuai dengan Permendiknas No. 22 tahun 2016 bermuatan nilai karakter sudah baik. Akan tetapi calon pendidik pada saat mengembangkan komponen tujuan pembelajaran dan penilaian hasil belajar masih ada yang kurang tepat. Kata Kunci: Pedagogik, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran, Nilai Karakter

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

tunasbangsa

Publisher

Subject

Education

Description

Tunas Bangsa Journal is a periodical scientific publication dedicated to lecturers, students and educational observers to disseminate relevant studies, thinks and research results in the field of primary school education, critical study of teaching and learning for primary school, classroom action ...