Abstract: This research aims to determine the effect of cooperative learning of the jigsaw type in improving understanding of the material of elementary algebra students Semester II Study Program Mathematics education FKIP UM Mataram. This type of research is experimental research. The population in this study is all students of the second semester of Mathematics Education Study Program, while the sample of this research is five semester II students. The data collection techniques used are test instruments with a significant level of 5%. Based on the results of the hypothesis test obtained that was done so that the alternative hypothesis (HA) was rejected and the zero hypothesis (Ho) was received. So that it can be concluded that there is no influence of the jigsaw method on the achievement of mathematical learning in the linear program of students Semester II Program of education Studies Mataram FKIP UM MataramTuliskan abstrak dalam bahasa InggrisAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dalam meningkatkan pemahaman materi Aljabar Elementer mahasiswa semester II Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UM Mataram. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa semester II program Studi Pendidikan Matematika, sedangkan sampel penelitian ini adalah 5 orang mahasiswa semester II. Tehnik pengumpulan data yang digunakan adalah instrumen test dengan taraf signifikan 5%. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis didapatkan yang telah dilakukan sehingga hipotesis alternatif (Ha) ditolak dan hipotesis nol (Ho) diterima. Sehingga dapat disimpulkan bahwa tidak ada pengaruh metode jigsaw terhadap prestasi belajar matematika pada materi program linear Mahasiswa Semester II Program Studi Pendidikan Mataram FKIP UM Mataram.
Copyrights © 2018