Bio-Inoved : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
Vol 2, No 2 (2020): October 2020

Development of Field Guide Book Identification of Anuran Species in Lambung Mangkurat KHDTK: The Result of Expert Review

Zainudin Zainudin (Magister of Biology Education Lambung Mangkurat University Study Center and Conservation of Biodiversity of Indonesia)
Yudi Firmanul Arifin (Fakultas Kehutanan Universitas Lambung Mangkurat Magister Pendidikan Biologi Program Pascasarjana Universitas Lambung Mangkurat)
Atiek Winarti (Program Studi Pendidikan Kimia Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat Magister Pendidikan Biologi Program Pascasarjana Universitas Lambung Mangkurat)



Article Info

Publish Date
27 Sep 2020

Abstract

The forest areas with special-purpose (KHDTK) Lambung Mangkurat University is an important learning resource for many people, especially students. One of the biodiversity in the area that can be utilized is the diversity of Anura. For identified Anuran species, we need the field guide book according to complete with areas character, Anuran list, and supported by the content that is simple and easy to understand. Therefore the field guide book was developed in such a way using the development model by Tessmer. The result of an expert review shows that this field guide book has been very valid (88%) with criteria that can be used without revision. Attractive design, complex content, with simple language make this field guide not only can be used for students but also by the general people.AbstrakKawasan Hutan Dengan Tujuan Khusus (KHDTK) Universitas Lambung Mangkurat merupakan sumber belajar penting bagi banyak pihak, terlebih mahasiswa. Salah satu keanekaragaman hayati di kawasan tersebut yang dapat dimanfaatkan adalah keanekaragaman Anura. Untuk melakukan identifikasi jenis diperlukan buku panduan identifikasi yang sesuai dengan karakter wilayah dan keanekaragaman anura di dalamnya serta ditunjang dengan komponen isi yang sifatnya sederhana dan mudah untuk dimengerti. Oleh karenanya, buku panduan lapangan identifikasi jenis anura ini dikembangkan sedemikian rupa menggunakan model pengembangan oleh Tessmer. Hasil penilaian ahli menunjukkan bahwa buku panduan lapangan ini memiliki kriteria sangat valid (88%) dan dapat digunakan tanpa revisi. Desain menarik, isi yang kompleks, dengan bahasa yang sederhana membuat buku panduan lapangan ini tidak hanya dapat digunakan untuk kalangan pelajar saja namun juga oleh masyarakat umum.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

bino

Publisher

Subject

Education

Description

Bio-Inoved: The Journal of Biology-Educational Innovation [p-ISSN 2684-9062] publishes scientific articles on the results of biology education research and innovations (Focus and Scope). Articles are written by following the manuscript writing rules (Author Guidelines). This journal is published ...