Abstract. This study aimed to prove the increasing of solidarity and learning outcomes in the class of Christian Religious Education and Good Character through the use of the graphical media “Monas Mama.” The strategy in this research was carried out through 2 moderate cycles to improve the attitude of solidarity and learning outcomes using the graphic media “Monas Mama.” The results obtained from this study that through the use of the graphic media “Monas Mama” there was an increase in student solidarity and student learning outcomes. From the results it could be concluded that the use of graphic media not only could stimulate students’ cognitive, but could also help foster students' character.Abstrak. Penelitian ini bertujuan membuktikan adanya peningkatan sikap solidaritas dan hasil belajar dalam pembelajaran Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti melalui penggunaan media grafis “Monas Mama”. Strategi dalam penelitian ini dilakukan melalui 2 siklus sedang untuk meningkatkan sikap solidaritas dan hasil belajar menggunakan media grafis “Monas Mama”. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini bahwa melalui penggunaan media grafis ”Monas Mama” terjadi peningkatan sikap solidaritas siswa dan hasil belajar siswa. Dari hasil penelitian ini maka dapat disimpulkan bahwa penggunaan media grafis tidak hanya dapat merangsang peningkatan aspek kognitif siswa, namun juga dapat membantu menumbuhkan budi pekerti siswa.
Copyrights © 2019